Bizám Lenke: Kritikai allegóriák Dickensről és Kafkáról (Budapest, 1970)

I. Az újrafelfedezett Dickens és a kiürített sztétikai szimbólumkategória

objektum tárgyiasul. Az egyik szakadatlanul mozgó, a másik végle­gesen lerögzített a maga tárgyiasságában. Következésképp — bár sajátos és sokszorosan közvetett módon áthatják egymást — ez az egyszer rögzítettnek sem befejezettségén, sem az író szubjektu­mától, illetve az intézményektől és gyakorlatuktól való minőségi különbözőségén objektíve mitsem változtat. A szubjektivisztikus megközelítések ezért (akár valamely egyén, akár valamely politika jegyében történnek), mindig veszélyesek, amennyiben magukban rejtik a tárgyiasult tükörkép objektív tar­talmának eltorzítását. Lemondást jelentenek tehát a benne közölt valóságos ismeretanyagról. Aminthogy lemondást jelent — mind a valóságábrázolásról, mind a művészetről — az is, ha maga az alkotó kívánja művét valamely ideologikus előfeltevéshez hozzáiga­zítani, ha „ő mondja meg a valóságnak”, mit szabad elébe tárnia. S ez, természetesen, nemcsak a művészi, hanem a gondolati ábrá­zolásra is érvényes. Ez utóbbiról kifejtettük már, miként válik igazságfeltárássá, illetve a hamis apologetikájává aszerint, hogy vajon a történelmi­leg soron levőt, illetve lelépőt képviseli-e. A valóság tényeinek a politikai koncepcióhoz való, erőszakolt hozzáigazítására azonban objektíve az utóbbi, s nem az előbbi szorul, miután e tények ten­denciáikban objektíve mindig az előbbi irányába mutatnak: a történelmileg soron levőt tárják „egészen meghatározott feladat­ként a létező egyének elé”. E marxi megállapítással tökéletesen egybehangzón írhatta le József Attila, hogy „minden emberi mű értelme ezért búg miben­­nünk”, azaz ezért objektíve a miénk — a történelmileg soron levő objektív öröksége — minden, a valóságot híven tükröző műalko­tás is. Amely amint azt Marx és Engels zseniális elemzései tudva­lévőén nemcsak Balzac és Dickens, hanem Shakespeare, Homérosz stb. stb. vonatkozásában is bebizonyították — elsősorban a valóság, az adott társadalmi viszonylatok művészi tárgyiasítása és nem közvetlenül az író szubjektív politikai nézeteié és korlátáié. Ameny­­nyiben ugyanis a műben az utóbbiak válnak elsődlegessé, úgy a műalkotással is az történik, mint amit e spekulációknál s az avant­gardista művészetnél általában tapasztalhatunk: torz tükörkép jön létre, filozófia helyett vallás, szimbólum helyett allegória. Mindebből azonban az is világos, hogy ami a történelmileg „lelé­­pőnél” adekvát, az messzemenően inadekvát a történelmileg soron levő képviselőinek esetében, s ez az inadekvátság az, ami visszájára fordítja a — szándékában — mégoly pozitív törekvést is, ez az, ami e csak igényükben marxista kritikákat az irracionalizmus ideo­84

Next