Bodrog Miklós: Álmaink barlangvilága. C. G. Jung nyomában - Hermész könyvek 1. (Budapest, 1995)

22. Hatalmas ősképeink

itt a csontvázról álmodó gyerek esetét, akit anyja „csak álmodtad”­­dal vigasztal Ingrid Sjöstrand versében: Mintha sokat segítene, hogy a szörnyűség itt belül van és nem ott kívül. A „világháború” az álomgazda belső világi ban tört ki, mert alá­való eszközökkel támadt ellene valaki, akinek sikerült az álmodó szá­mára nagyon kedves embereket ellene manipulálnia. Mélyebb válság­ban írta József Attila, hogy „világot hamvasztottam el szívemben”. Más valaki, akinek egész gyerekkorát radikálisan át kellett értékelnie ahhoz, hogy aranyrácsos lélekketrecéből kibújva végre fel tudjon egyenesedni, azt álmodta: atomháború végén kinéz egy barlangból — élet sehol, de aztán észrevesz egyetlen szál apró mezei virágot a barlang bejáratánál. Az emberi élet lélekrengető alaphelyzeteihez tartozik az egzisz­tenciális fenyegetettség s a túlerővel szembeni elkerülhetetlen harc. Pszichénk kiegyensúlyozó reagálása lehet erre a háború képe. Rá­ébreszthet a való helyzetre, illetve a színre hívhatja a szükséges belső energiákat, mint annak a középkorú férfinak az esetében, akit több oldalról erősen szorongattak, s álmában azt vágta ellenségei szemébe: „Akkor én megyek Mardukhoz!” Az illetőnek esze ágában sem volt az évezredekkel ezelőtti sumer­­akkád hadistenhez fordulni, az viszont az analízisben kiderült, hogy éppen a Marduk-mítosz bizonyos jellegzetességei mintázzák az 6 sze­mélyes „szorongathatóságát”, illetve az ellene folytatott hadjárattal szembeni védekezést. Ezért választhatta a tudattalan pontosan Mardukot és nem mást az egyetemes kultúrtörténet kardforgató istenei közül. Nincs semmi „hadistenítés” abban, hogy öröklött, pszichikus struktúránknak egyik „ősvázlata” az önvédelem, a küz­delem képe. Ez mintha belénk lenne kódolva, hogy szükséghely­zetben mozgósíthasson. 125

Next