Bodrog Miklós: Álmaink barlangvilága. C. G. Jung nyomában - Hermész könyvek 1. (Budapest, 1995)

6. Az álomgyilkos

sunk” idején — hivatalosan is mindent megtettek az ég bedeszká­­zására. Ám a nyugatias anyagi jólét paradicsomából is elég „kiűzni” az Istent ahhoz, hogy pokollá váljék. Mindenkinek a személyes fele­lőssége fölfedezni, hogy milyen küldetésre céladomány az élete. „Ki verné föl lelkűnkben a lelket?” Kérdezhetjük József Attilával. Az ószövetségi Saul király kétség­­beesetten szólt: „Isten pedig eltávozék tőlem, és nem felel már nékem sem próféták által, sem álomlátás által.” (lSám 28,15) Kétes értékű felvilágosultságunkat, léleksorvadásunkat jelzik az olyan szólások, mint pl. a német „Träume sind Schäume”, és a francia „Songes sont mensonges". (Mondhatnánk: „Álnok álmok”.) Ennek megfelelően egy superman büszkén jegyzi meg: Nekem, kérem, nin­csenek álmaim. Műveltebb körökben köztudomású, hogy álmaink gyakran utalnak kínosan elfojtott gondjainkra. Meglehet, hogy valakit sorsa meg­kímél az efféle nyomorúság durvább kiadásától, ám minden notórius nem álmodótói meg lehet kérdezni, hogy lehet az, hogy soha nem emlékszik álmaira, holott éjjelente 6 is lát egy-másfél órányi álmot?! Miféle pszicho-érdek tagadja meg álmaitól a belépési vízumot a tudat és a tudattalan határán ? A nők sokkal inkább emlékeznek az álmaikra, mint a férfiak, akiket könnyebben ér el a „rationitis”. A nők általában közelebb vannak a saját lelkükhöz, szubjektivitásukhoz. Ez a fő titka annak is, hogy öngyilkosságot sokkal gyakrabban kísérelnek meg nők, mint férfiak. A „sikerült” önpusztításokban viszont a férfiak vezetnek. Az asszonyi érzület hamarabb sejt meg valami kiutat ott, ahol a rövid­zárlatos férfilogika felad minden reményt. Mentalitásbeli oka van annak is, hogy a nők jobban ragaszkodnak valamilyen valláshoz, hiszen az lelkűnkben otthonos. Álom- és lélekelnyomó korban élünk. Divat rossz viszonyban lenni ősgyökereinkkel, s ezt még erénynek is tartani. 32

Next