Bogárdi János: Kevés víz, víz, sok víz - Korunk tudománya (Budapest, 1967)

Mit is jelent a vízgazdálkodás

mészeti adottságaihoz igazodóan, egy általános távlati terv részének kell tekinteni. Az ilyen távlati terv hosszabb időre szabja meg a fejlődés irányát. Hazánkban az egész ország területére kiterjedőleg az Országos Vízgazdálkodási Keretterv foglalja össze a vízgazdálkodási feladatokat, a vízkincs leg­hatékonyabb kihasználásának módjait és ezek megoldási lehetőségeit. Az Országos Keretterv mellett az egyes vízgaz­dálkodási egységekre az úgynevezett Területi Vízgazdálko­dási Kerettervek tartalmazzák a teendőket. Mind az Országos Vízgazdálkodási Keretterv, mind a Területi Vízgazdálkodási Kerettervek a vízgazdálkodás valamennyi ágazatára, a víz­hasznosító és kárelhárító munkálatokra egyaránt kiterjednek. A vízgazdálkodás összetettsége és a természeti adottságok­kal való szoros összefüggése nyilván még az egyes országok vízgazdálkodásának összehangolását is szükségessé teszi. Ki gondolná, hogy az országok egymással ütköző vízgazdálko­dási terveivel még az Egyesült Nemzetek Szervezetének (UNO) is foglalkoznia kell. Pedig így van, sőt a tagállamok vízügyi problémáinak megoldására és ezek összehangolására az Egye­sült Nemzetek Szervezetén belül Vízügyi Központot is szer­veztek. A világszervezet mellett még ennek specializált ügy­nökségei, valamint az egyes kontinensek gazdasági kérdéseit összefogó gazdasági bizottságai is sok vízgazdálkodási kérdés­sel foglalkoznak. Az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szer­vezet (FAO) gondot fordít a mezőgazdasági vízgazdálkodás fejlesztésére, illetőleg a fejlődő országokban ennek bevezeté­sére. A Nevelésügyi Tudományos és Kulturális Szervezet (UNESCO) a vízgazdálkodási tudományos kutatások összehangolását végzi. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemzetközi vonatkozásban a vízgazdálkodás egész­ségügyi vonatkozásait intézi. A Meteorológiai Világszervezet (WMO) a tagországok hidrológiai észleléseit és méréseit, ezek feldolgozását és közreadását koordinálja. Még az ENSZ 3* 35

Next