Bóka László: Arcképvázlatok és tanulmányok (Budapest, 1962)

Irányok és értelmezések

sem privilegizált helyzete. S mit mond újat, olyat, mely széttör minden hagyományos formát? A magyar modernizmus termékeire inkább az érthetetlenség jellemző, semmint az újszerűség, s néha nem nehéz tetten érni, hogy nem a valóság bonyolultságának felismerése okozza a homályt, hanem nagyon is könnyen felismerhető pél­dák, azok eredetisége nélkül. Egy-egy folyóirat, antológia margó­ján szinte látom a lángírást: „Joyce forog a sírjában”, ,,Franz Kafkát kivetette a föld”, ,,Giraudoux feltámadt”, ,,Thomas Eliot csuklik” —- így glosszáz irodalmunk őrlelke. (Az külön elgondol­kodtató, hogy a harmincas évek hősei kísértenek a legszívósab­­ban . . .) A legnagyobb nehézség, a legtöbb hiba forrása magában a kritikában rejlik. Kritikusaink, sőt íróink egy része konzer­vatív. A XIX. század nagy nyugati és orosz kritikai realistái — Balzactól Tolsztojig — valóban ugart törtek a szocialista realiz­mus új vetése számára, talán ők voltak legjelentősebb előzmé­nyei a világirodalom szocialista fordulatának. De jelentősé­güket annyira túlozták, hogy olykor már szinte eltűnt a kritikai realizmus és a szocialista realizmus közötti különbség és szere­püket annyira kizárólagosnak tüntették fel, hogy már-már elfeledtük, hogy Majakovszkij, József Attila, Romját Aladár kom­munista költészetének előzménye a futurizmus, az aktivizmus volt. Igaz, hogy elfordultak felszabadító mintáiktól hamarosan, de talán Soholov vagy Fegyin — hogy két végletet említsek — a tolsztoji utat folytatják, s nem egy minőségileg is más út úttörői? Másrészt a magyar irodalmi köztudat — a Horthy­­korszak keleti vasfüggönye rosszvoltából — nem fejlődésében ismerte meg a szovjet irodalmat, hanem egyszerre, ömlesztve kapta, s újdonságának hatása olyan megrázó volt, hogy az értékelő distinkcióra csak igen későn került sor. Kritikánk meg­rekedt a nagy kritikai realisták bűvkörében és a szocialista­realista irodalom hőskorának első eredményeinél. Holott a szovjet irodalomhoz nem kulcs a kritikai realizmus ábrázolás­­módja, s a szovjet kritika is aggódva nézi azoknak az íróknak működését, akik az első lépések sikerthozó eredményeit paten­­tírozzák, sokszorosítják — amint ezt a szovjet írókongresszus is bizonyította. A modernizmus ellen nem lehet semmiféle konzer­vativizmus bázisáról harcolni, mert félő, hogy a konzervatív kritikus 486

Next