Bóka László: Arcképvázlatok és tanulmányok (Budapest, 1962)

Alakok

alapított, mely Vörösmartynak, Arany Jánosnak akadémiája volt s nem a Herczeg Ferenceké. Az irodalomban nem a voks dönt, hanem a mű, csakis a mű. S a mű ilyetén vizsgálatánál sem az a döntő elsősorban, hogy mit mond a költő, hanem az, hogy hogyan mondja: nyelvével, stilisztikájával kell hitelesítenie mondanivalóját. Szegény szé­gyenben elhunyt Csizmadia Sándor (van-é ki emlékszik nevére?) egész életében nem tett egyebet, mint csörgette a proletariátus láncait: ám költészete mégis az uralkodó osztály kedvelt epi­­gonjainak kispolgári körébe utalja, — Szabolcska Mihály stilisz­tikájával akarta elhitetni, hogy költészete forradalmi költészet! A költő szocialista mivolta ott kezdődik, az olyan soroknál, hogy „országos volt a pusztulásban”. Nem kétséges, hogy József Attila valóban az országos eső-szerű kifejezésekre asszociált. Az sem kétséges, hogy szándékában annyi volt, hogy pusztulásá­nak nagyságát jellemezze, valami olyan kép vibrálhatott kép­zeletében, hogy pusztulásának fekete fellege alól éppúgy nem futhat ki, mint ahogy nem maradhat szárazon az, aki országos eső idején el akar szekerezni a zuhogó eső alól. Csakhogy mit számít a költő szándéka, ha jő az acélhegyű ördög s az vezeti tollát! József Attila az országos jelzővel a nagyság fogalmát akarta felidézni. De lelkének alkata, műveltsége, emberi erkölcse s világnézete olyan volt, hogy mikor azt akarta mondani általá­ban, hogy „nagy”, akkor azt mondta sajátosan, hogy „nagy közösség”. Mert képzeletében minden élmény közösségi élménnyé tágul, a jelentés kollektív jelentéssé változik költészetében. Szerelmi lírája bizonyítja ezt a legjellemzőbben. A szerelmi vágy önfeledtségében, azokban a percekben, amikor mindenki kiszakad közösségéből, s barlangba búna kedvesével, ő akkor is milliók szívének ütemére dobbantotta szívét. Mikor az a vég­zetes szerelem borította el egész valóját, mely a téboly ördögeit s a halál vágyát szabadította fel benne s elseperte forró habjaival az értelem utolsó gátjait, mikor egyetlen és utolsó vággyá szimpli­­fikálódott gazdag kedély világa, s ösztönei setét mélyéből kiáltott szerelme hozzá-hideg tárgya felé, akkor így kiáltott: Úgy kellesz, mint a parasztnak a föld, a csendes eső és a tiszta nap. 219

Next