Bokros Birman Dezső: Bokros Birman Dezső önéletrajza, levelezése, művei (Budapest, 1974)

Bevezető

néző fantáziájának is, ugyanakkor félreismerhetetlenül jelzi a nemzeti hovatar­tozást. A felpezsdült szellemi légkörrel, a bizakodó hangulattal, a kifogástalan al­kotói közérzettel magyarázható a felszabadulást követő esztendők említett for­radalmi töltésű termése, a fantáziadús, ízes és eredeti szobrok sora, köztük a Nő teknősbékával (1947), az Ulysses (1949), a nagyszerű portrék, mint a Gás­pár Endre- (1947) vagy a Búkor Béla-fej (1948). A teknősbékával játszó tere­bélyes női aktban kifejezésre jutó vérbő erotika, az érzékletes szobrászi fogal­mazás jellemzője az Ulyssesnek is, de itt éles szatírába csap át az előbb még játékos hang. A Gáspár-portrén fölényes jellemábrázoló erővel ragadja és mu­tatja meg mindazt, amit a szikár arc, elvékonyodó orr, keserű száj takar, s a sok előzmény után végtelen természetességgel mintázza meg és használja ugyan­csak jellemet formáló mozzanatként a szemüveget. (A Bíró Henrik-fejen még kidomborodó ponttal jelezte a tekintetet, itt csupán két gyorsan odavetett vo­nallal.) A Búkor Béla-fej a magyar portréművészet kiemelkedő darabja. Ez a „törvénytelen születésű” fiú, aki a művész mellett titkárként, segédként, tanít­ványként tevékenykedett (a levelek között tőle is találunk néhányat), e mű­ben kétségtelenül művészettörténeti alakká vált. A szobor belső élete olyan gazdag, hogy minden részlete élettel telítődik, s az egyébként szabálytalan arc­vonások átszellemülnek, szinte széppé válnak. E néhány szoborral jelezhető magasraívelés után kezdődött el Bokros szá­mára az „egy helyben topogás”, a kétségbeesett erőfeszítések időszaka, mely­ről az Önéletrajz és a közölt dokumentumok beszélnek. Az európai rangú szob­rász egyensúlyát veszti. Addigi önmagát szinte feladva, mindent elkövet, hogy művei témájával, megoldási módjával alkalmazkodjon az aktuális művészetpo­litika megnyilvánulásaiból kiolvasni vélt követelményekhez. Egyre-másra min­tázott élmunkás portréi azonban nem tartoznak legjobb alkotásai közé. Koráb­ban azt írta, hogy számára minden fej egyformán érdekes, hogy őt minden fej egyformán érdekli. Nem mondott valótlant. Valaminek azonban mindig kap­csolnia kellett modelljéhez. Korábban uralkodott az ábrázoltat szinte kiveséző, magabiztos hang, a témát tartalmi-formai elemeire bontó és mindent nagyvo­nalúan összefoglaló-érzékeltető tudás. Közeledése az ábrázolthoz később sok­kal inkább érzelmi. Már nem ironikus. Mindent megért, megbocsát. Élmunkás portréi, bármennyire őszinte törekvésből fakadnak is, a fenti viszonyulásokhoz képest közömbösséget, emberi kívülállást tükröznek. Becsülte ezeket az embe­reket, de valójában idegenek maradtak számára. A korábbi fölényes hang már a múlté - s ennek érvényesítése egyébként is ellenkezett volna a témával, a mű­vész szándékával -, viszont azonosulni sem tudott velük- igazán. Valahogy ez volt a helyzet egyéb szobraival is: a Diszkoszvető nővel vagy a munkapad­dal együtt megmintázott sztahanovista Király Erzsivel. Magáratalálása az ötvenes évek közepére esik. Befelé néző, emlékein tűnődő Önportréja (1955) újra a legmagasabb szinten mutatja képességeit. Megnyug­vás, egyensúly a viharok után. Mellé más remekművek sorakoznak: a Med­­nyánszky (1955) - ez a felöltöztetett Don Quijote -, a Halászfiú (1955), a Vet­kőző nő (1957) - ebből szinte egy sorozatot mintázott -, majd valamivel ké­sőbb ismét egy „lelki portré”, a Bartókot idéző kis fej (i960), s még később a már említett Álló férfi (1964). Igen figyelemre méltó a Szputnyiknézők (1962) hármas csoportja, mely mintha a Napbanéző késői variációja lenne. Bár tor­zuló arányai nem csupán a kifejezés érdekében alkalmazott tudatos momentum­ként értékelendők, mivel nyilvánvalóan az idős és beteg szobrász aránytévesz-15

Next