Bokros Birman Dezső: Bokros Birman Dezső önéletrajza, levelezése, művei (Budapest, 1974)

Bevezető

például portrémegrendeléseiről, kezdve a legelsőtől, amelyet még inasévei alatt, 1905-ben kapott, folytatva a Nágel Marcell zsák- és ponyvakereskedő any­járól készített munkával, a párizsi gazdag rokonról készített fejjel, amelynek egyhavi ingyen ebédelést köszönhetett. Minden adalék (eltekintve az évszá­moktól, melyekben Bokros emlékezete a legkevésbé bizonyul megbízhatónak) fontos ezen a téren, hiszen a két világháború közötti időszak, különböző kedve­ző és kedvezőtlen körülmények folytán, a magyar portréművészet igazi virágzá­sának kora volt. A gazdasági válság, a nagy megbízások hiánya e tekintetben kedvezően hatott. Bokrost sokat foglalkoztatta a szemüveges portré problémá­ja, s erről írásában is részletesen beszél. Megemlíti, hogy találkozásuk alkal­mával József Attila is érdeklődött eziránt. A harmincas években néhány művészeti vonatkozású ismeretterjesztő cikk jelent meg Bokrostól a Népszava hasábjain. Ezek jól megszerkesztett, logikusan felépített írások voltak, s jól tükrözték a művész igazodását, hagyományszem­léletét. Önéletírásában is találunk olyan helyeket, amelyekből kiderül: mit sze­retett, mit tisztelt, mit tekintett példaképnek. Michelangelo Dávidja, Mózese például később is lebomlásra készteti. Rajongott a Tüskehúzó fiúért, a helle­nisztikus szobrászat e remekéért, amelynek gipszmásolatát még inaskorában volt alkalma megismerni és megszeretni. Nemkevésbé csodálta Thotmesnek, az ókori egyiptom szobrászának IV. Amenhotep fáraóról készített portréját. Ügy ragaszkodik ezekhez a szobrokhoz, úgy ápolja magában emléküket, mint fe­lejthetetlen jóbarátokét, mint élő személyekét. Kapcsolata velük erősen érzel­mi. Nem magyarázza, nem kutatja történetüket, nem elemzi tudálékosan; egy­szerűen szereti őket. így van valahogy saját szobraival is. Beszélget velük, egész kis novellákat kerekít köréjük. Don Quijote elmeséli neki harctéri él­ményeit, a „muszkával” való megismerkedését, s ez a történet - tartalmában, hangulatában - igencsak hasonló ahhoz, amit a művész saját harctéri tapasz­talatairól, a háború értelmetlenségéről, kegyetlenségéről elmondott. A Rokkant katonát azzal biztatja, hogy akinek megmaradt mindkét karja, mindkét lába, kap majd földet - amennyire szüksége lesz -, házat, kertet is hozzá, csak bír­ja majd a munkát. Ha a korábbi két rövid önéletrajzzal összevetjük e későbbi változatot, egyik észrevételünk az lehet, hogy itt szinte tjúlcsordulnak az érzelmek. Az idős ember nem titkolja kibuggyanó könnyeit, jmegindultságát. Néhol valóban sok­nak, pontosabban íróilag nem eléggé csiszoltnak érezzük az ilyen részleteket. Azért is figyelemre méltó ez, mert a szobrászra viszont - bármennyire fűtött, bármennyire erős indulati töltésűek is művei - nem jellemző a szentimenta­­lizmus. Szobraiban soha nem adagolja túl az érzelmeket, soha nem ad ha­mis hangot. írását olvasva némi fény derül arra, hogy kikkel érintkezett, kikkel tar­tott baráti vagy kollegiális kapcsolatot. Az írás azonban ilyen vonatkozásban sem - távolról sem - teljes. Nem is törekszik arra, hogy jegyzéket nyújtson át. Teljesen kimarad - csak utal rá - például a szocialista művészcsoport tag­jaival való érintkezése (az 1949-es változatban legalább az 1942-es, a Va­sas Székházban rendezett kiállításról nem feledkezik meg). Pedig szerepe nem kevés: a csoport szobrászai igen sokat köszönhetnek neki, s nem keveset ta­nult tőle a csoport munkájával kapcsolatot tartó Mészáros László sem. Ha ép­pen csak morzsányit is, de mond viszont valamit Nemes Lampérth Józsefről, Paizs-Goebel Jenőről. Idézi Thomas Mann szavait, melyeket az a Belvederé­­ben rendezett kiállítását meglátogatva mondott. Megemlíti, hogy megmintáz-9

Next