Brizzi, Gian Paolo - Pál József - Martelli, Fabio: Ripensando a Budapest. Budapest: 1956 – Olasz tanulmányok és visszaemlékezések (Budapest, 2007)

Claudo Tommasi: Budapestre emlékezve. A "szovjet tömb" és az 1956 október-novemberi magyar forradalom

244 Claudio Tommasi III. A forradalom főszereplői III.I. Az írók Korabeli mértékadó vélemények szerint a magyar forradalom az értelmiségiek53, sőt a kiváltságosok forradalma54 volt. Az írókra vonatkoztatva kétségtelenül találó megállapításokról van szó. A Rákosi rezsim első problémáit éppen saját emberei okozták, vagyis azok, akik különféle ellenszolgáltatások fejében 1953-ig hűen ki­szolgálták, amikor is úgy döntöttek, nem hallgatnak tovább. Érdemes azonban hozzátenni, hogy a cenzúra és a köz érdekében szerzett érdemek „húzd meg, ereszd meg” játékán kívül a mély véleménykülönbségek és saját társadalmi szerepük elté­rő felfogása hallgattatta el évekig és tartotta a legmegalázóbb szolgalelkűségben a regényírókat és költőket. A magyar írókból, bár a „néphez” tartoztak, és továbbra is szószólóinak tartották magukat, hosszú ideig hiányzott az a fajta szándék- és ér­tékközösség, amely szilárd, egységes és politikai cselekvésre képes csoportot ko­vácsolt volna belőlük. Elegendő a két legjelentősebb áramlatra gondolni: a mar­xistára és a népire. Semmilyen közös pontjuk nem volt. A marxisták azon túl, hogy kötődtek a pártelvekhez, az iparosítás és a proletár internacionalizmus pártfogói voltak. A népiek ezzel szemben, a paraszti világ megéneklőiként, a parasztságban látták a nemzeti lelkűiét birtokosát; és azon túl, hogy védelmezték az agrárrefor­mot, amelyért az 1929-es nagy éhínség óta küzdöttek, bizalmatlanok voltak a mun­kásokkal szemben, hiszen úgy tartották, a gyári munka már önmagában aláássa a magyar jellemet. A szakadékot tovább mélyítette az „oszd meg és uralkodj” jegyében tevékenyke­dő, 1945-ben alakult Magyar írószövetség55. A Párt azért hozta létre, hogy külön­böző irodalmi áramlatokat közös érdekek és célok köré gyűjtsön, ám valójában csak az ellentétek élesítésének eszköze, gyakran pedig az ideológiai befolyásolás­nak és a cenzúrának a fóruma volt. Révai József kulturális miniszter középszerű irodalmárokra bízta a vezetést, így Gergely Sándorra, Kuczka Péterre, később Devecseri Gáborra és Tamás Aladárra, akik tehetségtelen emberek lévén alkalma­sak voltak az autonómia nélküli intézmény igazgatására. Azt az utasítást kapták, hogy a szocialista realizmus ismérveihez igazítsák az ország egész irodalmi és mű­vészi alkotómunkáját. Az eredmények pedig rövid idő alatt a legsötétebb várakozá­sokat is felülmúlták. Az új alkotások cenzúrázásán túl, amelyet személyesen Révai felügyelt, a szervezet valóságos ideológiai bűntettekhez nyújtott segédkezet azzal, hogy betiltotta többek között József Attila verseit, Madách Imre 1848-ban írt, a Kossuth szabadságharc szellemét követő, „Az ember tragédiája” című drámáját, és a XX. század egyik legnagyobb zenészének, az egész világon, még a Szovjetunió­ban is nagyra becsült Bartók Bélának a műveit. Nem meglepő tehát, hogy az író­szövetségi gyűlések már a ’40-es évek végén szinte teljesen elnéptelenedtek, ami az olyan kiugró személyiségek, mint például Illyés Gyula és Németh László távolma­53 Vö. ISTVÁN MÉSZÁROS, La rivolta degli intellettuali in Ungheria, Torino, 1958. 54 Vö. LÁSZLÓ NAGY, Democrazie popolari, id., köv. lapok. 55 Az írószövetség történetét lásd: Vö. ISTVÁN MÉSZÁROS, La rivolta degli intellettuali, VI. fej.

Next