Cságoly Ferenc: Három könyv az építészetről 1. A szépség (Budapest, 2013)

A ritmus

A RITMUS AZ ÖSSZETETT RITMUS Láthattuk, hogy az egyszerű, monoton ritmusok is szé­les skálán képesek megmozgatni az emberi érzelmeket. Fokozottan igaz ez az összetett ritmusokra, minden em­beri érzelem kifejezhető általuk. József Attila „Ha a hold süt” című versében érzések, érzelmek megdöbbentően tágas spektrumát - az éj titokzatos csöndjét, egy kis­gyermek irracionális félelmeit, a kirakatbetörő indu­latosságot, a tavaszébredés örömét - egyazon ritmus, a négyes anapesztus lüktetése festi alá. Ha a hold süt, a néma, síron túli fény, álmomba’ kinyílnak a termek. Kioson, kenyeret szel a konyha kövén s majszolja riadtan a gyermek. Csak a léghuzat ismeri - alszik a ház. Les nagy szeme, reszket a térde. Zsírok és köcsögök teje közt kotorász, surranva, mint az egérke. Ha bélé-belereccsen a szörnyű kredenc, ajkára repül kicsiny ujja: könyörögne az irgalomért, de a csend zord kürtje a zajt tovafujja. Ez a zaj, ez a kín, e világrecsegés nem szűnve, dühöngve növekszik. Belesáppad a gyermek, elejti a kést és visszalopódzva lefekszik... Mire ébredek, ég a nap, olvad a jég, szétfeccsen iromba szilánkja, mint déligyümölcs-kirakat üvegét öklével a vágy ha bevágja. Elalél a fagy istene, enged az ég. Már unja az ördög a poklot, ideönti a földre kövér melegét ­­zöld lángba borulnak a bokrok.38 Mivel a változatosság gyönyörködtet, elvileg az összetett ritmusok változatossága is gyönyörködtető. Ezt a változatosságot az építészet világában is gyak­ran élvezhetjük. Minden építészeti kor, minden sti­­láris időszak használja a gyönyörködtetés eszköztárát, ezért gazdag változatosságban alkalmazza az össze­tett ritmusokat is. A klasszikus római építészet egyik kiemelkedő teljesítményéről, a római Pantheonról72 a lépték kap­csán már volt szó. Csak emlékeztetőül, ez a sokáig fe­lülmúlhatatlan nagyságú kupolával lefedett belső tér félgömb alakú, így a terébe egy szabályos gömb írható. A henger alakú térrész belső homlokzatát két szintre osztja egy hangsúlyos osztópárkány. Az osztópárkány alatt nyolc hatalmas falpillér között hét, a faltestbe mélyülő íves és szögletes fülke váltogatja egymást ­­a nyolcadik nyílás a bejárat. A falfülkék szélességét két-két korinthoszi oszlop osztja három egyenlő nyí­lástávolságra. A falpilléreket a síkjukból kiugró, két­oszlopos oltárépítmények tagolják, ezek keskenyebbek és alacsonyabbak is, mint a fülkék. A főpárkány feletti attika sávjában egyenletes ritmusban váltakoznak az ablakok (vakablakok) és a közöttük lévő faltestek. A két egymás feletti homlokzati sáv ritmusa alaposan elté­rő. Az alsó rész összetett, sűrűsödő-táguló ritmusait az attika rész egyenletes, monoton ritmusa kapcsol­ja a hatalmas kupola felületéhez, amelyet öt sorban huszonnyolc-huszonnyolc négyzetes kazetta mintáz. Az egymás feletti kazettasorok mérete a kupola ürese­désével egyre csökken, mintha felfelé haladva a rit­musuk egyre szaporábbá, ugyanakkor egyre halkabbá válna. Ez a gyorsuló és elcsendesülő folyamat zárul az­tán a kupola impozáns felső nyílásával, az opeionnal. 8 0 72 -» Róma, a Pantheon belső képe

Next