Cságoly Ferenc: Három könyv az építészetről 1. A szépség (Budapest, 2013)

A ritmus

8i ■* Magyarpolány védett utcasora RITMUS AZ ÉPÍTÉSZETBEN Általában is el lehet mondani, hogy a magyar falvak hagyományos képében a közösség és az egyéniség viszonyának finomra csiszolt hierarchiája tükröződött. Ez azonban a múlt. A jelen egyre inkább individualizálódó világában a faluközösségek hajdani értékrendje is lassan eltűnik, szétfoszlik az ezzel összefüggő építészeti arculat is. A mai faluképeket inkább az egyéniségek-egyediségek rendezetlen halmaza jellemzi - és ez is tükör. AZ ÉPÜLETELEMEK RITMUSA Ha közelebbről vesszük szemügyre a magyarpolányi utcasor épületeit, 82 megláthatjuk, hogy az orom­falas homlokzatok egymásutánján egyszerű összetett ritmusban - ti-ti-tá, ti-ti-tá, ti-ti-tá - sorakoznak az ablakok és ajtók nyílásai. (Az időmértékes verselés kifejezését használva ezek építészeti anapesztusok, ugyanolyan ritmusban lüktetnek, mint József Atti­la idézett verssorai.) Ha közelebb megyünk az egyik házhoz, észrevehetjük a tornác oszlopos-íves nyílásai­nak kiegyensúlyozott, egyenletes ritmusát is. A kö­zel azonos formájú épületek egymás utáni monoton ütemességét tagolja a nyílások összetett ritmusa, majd ezt még tovább részletezi az ámbitusok nyílá­sainak fegyelmezett rendje. Ha felolvasztanánk az építészet megfagyott muzsikáját, akkor a magyarpo­lányi ritmusszekcióban az egyenletes, mély hangú üstdob, a vígan pattogó tam-tam és a finoman ütött kisdob pergő sorozatait egybehangzóan élvezhetnénk. Ha már ebben a kis falusi látványban is sokféle ritmus ütemessége ötvöződik, mennyivel árnyaltabb, rétegzettebb, összetettebb a kép (vagy ha úgy tetszik, az építészeti hangzás) egy részletgazdagon épített városi környezet esetében. Az épületek mélyen zen­gő alapritmusai után a részletek finomabban hangzó ütemességei is fontossá válnak. Az épületek szinte minden része lehet ritmusképző elem, a lakóházak földszinti árkádjának nyílásai, az emeleti ablakok sora, a kémények egyenletes rendje, vagy a középü­letek oszlopainak, falpilléreinek, lépcsőinek rende­zettsége. Szinte csak rajtunk múlik, hányféle ritmust veszünk észre ebben a tobzódó bőségben. Mindeneset­re minél többféle ritmust vagyunk képesek meglátni, annál érzékenyebbé válik a látásmódunk, annál több­féle szépség válhat tudatossá bennünk. Az épületelemek közül néhány esetben a tar­tószerkezetek ritmusa a leglátványosabb. Ha egy görög templom oszloprendjére, egy gótikus katedrális tám­­íveire, támpilléreire gondolunk, akkor mindenesetre igaznak tűnik ez az állítás. Az épületek tartószerkeze­teinek rendjét a legtöbb esetben az ésszerűség határoz­za meg. Amikor az állékonyságról, a megbízható tar­tósságról van szó, akkor nincsen helye az öntörvényű érzelmeknek, a művészieskedő szempontoknak. Ha nincsenek ésszerűen meghatározott, szilárd és időtál­ló szerkezetek, akkor a művészi felépítmények, formák is veszélyesen ingatag alapokon állnak. A tartószer­kezetek racionális meghatározottsága ezért általában 82 -* Magyarpolány, védett lakóház

Next