Csaplár Ferenc: A Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma - Irodalomtörténeti füzetek 52. (Budapest, 1967)

III. A Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma - 2. A Művészeti Kollégium megalakulása

A szociális élmények — jellegénél fogva — a fotómű­vészeiben tükröződnek a legközvetlenebbül: Kárász Judit szociofotóiban. A jó ideig egységes polgári fotóművészet már az első világháború után két irányzatra szakad. Az ún. materialis­ták azt az osztályt keresik, ahol az egyéni élet embersége semmiféle palástolásra nem szorul. Így jutnak el a mun­kásosztályig és a parasztságig. Hamarosan szembe kerül­nek saját osztályukkal s az idealista fotoművészettel. A dessaui Bauhaus művészei az új tárgyiasság szemléleté­ben megtalálják a forradalmasított fotográfia képzőművé­szeti egzisztenciáját. Az idealista portréfotográfia ellen­hatásaként formálódik ki a munkásfoto, majd a szociofoto, illetve fotoriport. Ez utóbbi legfejlettebb formája a foto­­montázs: a közlendő valóság legközvetlenebb — szavakat nem igénylő — ábrázolási módja.14 A montázstechnika nemcsak a filmművészetnek lesz — a szovjet filmművészet­ben először — fontos eleme, bevonul az irodalomba is: a versszerkesztésnek egyik gyakori módjává válik, például József Attilánál is.15 Kárász Judit szociofotói — egy részüket a korábban felsorolt kiállításokon mutatják be, mások csak jóval később, Gereblyés László így volt c. kötetében látnak nap­világot 1957-ben — a gazdag belváros pazarló és a vergődő falu nyomorúságos élete közötti különbségeket mutatják be szó nélkül szólva a szociális igazságtalanságokról. Hasonlóképp készül 1932-ben a szegedi munkásotthonban a Szegedi Fiatalok által írt illegális Házi Újság illusztrációs anyaga is: az egymás mellé állítandó, montázsokat alkotó fotókat a sajtóból kivágott képek helyettesítik. Fotóművészet 14 Róth László: A fényképtől a szociofotóig. Korunk, 1934. 1. 46—48. 15 Vő. Gyertyán Ervin: Költőnk és kora. Bp. 1963. 271 — 279. 63

Next