Csapláros István et al. (szerk.): Tanulmányok a lengyel-magyar irodalmi kapcsolatok köréből - Tanulmányok a … irodalmi kapcsolatok köréből 3. (Budapest, 1969)

A kritikai realizmustól a szocialista irodalomig

expresszionizmus azonban mindkettőjük pályáját megérintette és József Attilánál is döntő hatású volt. Ezért hát igen lényeges feltárni azokat a különbségeket, melyek Broniewski és a magyar költő expresszionizmusában megmutatkoznak. Mindenekelőtt, a századeleji modernizmussal kevert lengyel irányzattal szem­ben a magyar expresszionizmus az az áramlat volt, mely már az 1916-os Kassák-féle Tett hasábjain egyesítette a szocialista gondolatot a művészi forradalommal. A magyar expresszioniz­mus — a lengyel élettelen absztraktságával szemben — poli­tizáló, „aktivista” volt. Broniewski — láttuk — az expresszio­nista embereszményt, az új Istent, a szeretetet elsősorban a háborúval szegezi szembe. Ezen kívül számára az expresszio­nizmus még egy szempontból jelentős: a tömeggel, a kollektív emberrel való belső azonosulást ezen az irányon keresztül va­lósítja meg. „Nem magunkról írunk. A szó munkásai vagyunk. Azt kell kimondanunk, amit a műhely többi embere nem tud kimondani”13 — írják 1925-ös közös bevezetőjükben a proletár költők. (S nem véletlen, hogy szinte minden kelet-európai „proletkultos” típusú költőnél éppen az expresszionizmus vált döntő avantgárd irányzattá.) József Attilánál némiképp más az expresszionizmus szerepe. Sokrétűbben, mélyebben ak­názza ki lehetőségeit, újszerűségét. Nemcsak az egységes em­ber megőrzésének eszményét veszi át innen, hanem az irányzat talán legfontosabb művészi újítását is: az azonosulni tudást, a tárgyakkal, a világ belülről való látását. Lírájának egyik jel­lemzője lesz mindvégig, hogy az expresszionizmusnak ezt a két pólusát, konkrétságát és kozmikusságát vegyíti, az egyiket a másikhoz hasonlítja. Világában a kis és nagy rendszerek har­monikus egészt alkotnak, egymást magyarázva, egymást életre keltve, mozgásba hozva, rendbe foglalva. Ez óvja meg attól, hogy elvesszen az absztrakt fogalmak ürességében, és ez okozza, hogy lelkének legkisebb rezdülésében, a tárgyi világ legapróbb jelenségében is fel tudja villantani a mindenség titkait. Az Óda későbbi szárnyalásával vetekedő szépségű szerelmes versben így ír: „Mert már nem bírom el s az egész asszonyt méhike­zümmel és hatalmas üstökös-dobó kiáltásokkal kihirdetem. 13Trzy salwy. Warszawa, 1956. PIW. 573

Next