Csürös Miklós: Fodor András - Kortársaink (Budapest, 1979)

Válságból nőtt művek

manizmus mély kapcsolatban van József Attila magyarság­élményével, másfelől viszont „hazafisága 1937-ben nem lehe­tett más, mint antifasizmus. [ . . . ] Ő, aki oly keveset kapott tőle, félti legodaadóbban a hazát” (198.). Hasonló következetességgel hárítja el Fodor koncepciója a népi-urbánus ellentét szemérmesebb, áttételesebb megnyilatko­zásait, a vele távolabbról összefüggő téves alternatívákat. Ér­zékletes ábrázolás és elvonatkoztató intellektus pl. elkülönül­het egy-egy író vagy költő praxisában, az egyik háttérbe szorít­hatja, elhalványíthatja a másikat, de József Attila meggyőző példája amellett bizonyít, hogy elvi szembeállításuk, egymástól való elszakításuk jogosulatlan, s előítéleteket, egyoldalú eszté­tikai kánonokat szül. A Téli éjszakát kommentálva írja Fodor: „A gondolkodó elme valósággal látja, hallja, érzékeli az elvont dolgokat. A szemléletes szavaknak, ismételt vagy variált ritmu­soknak egyszerre van tapinthatóan konkrét és eszméltetően intellektuális jelentése” (144.). Nem a mesterség technikai fogásait, hanem egy esztétikai princípiumot, „az ésszel érzéke­lés, a tapintható gondolat csodáját” emeli ki az esszé József Attila folytatható örökségeként; ez a nézet kapcsolódik a magyar nyelv konkrétságát, érzékletességét, tárgyi leírásra al­kalmas voltát hangsúlyozó — már Csokonai megfogalmazta — elmélethez, melynek máig ható érvényét Fodor célzatosan, a szintézis lehetőségének bizonyítására fejti ki éppen a filozófiai eszmélkedés, a költői és gondolkodói tudatosság nagy 20. századi klasszikusának ürügyén. Az már saját ars poeticájával, az esetleges, a prózai, költőietlen mozzanatok használhatósága iránti érdeklődésével függ össze, hogy József Attilától is kedv­telve idézi a köznapinak, aprólékosnak látszó, valójában azon­ban költői szimbólum értékű konkrétumokat. 150

Next