Csürös Miklós: Fodor András - Kortársaink (Budapest, 1979)

Válságból nőtt művek

Ily módon hagyomány és újítás viszonya is sajátos megvilá­gításba kerül a kötetben: számtalan hivatkozás jelzi, hogy Fodor a magyar irodalom sok évszázados történetéből kiszakít­­hatatlan, a múlthoz ezer szállal kötődő mestert akarja előtérbe állítani. Leggyakrabban az Arany János-i jellegzetességeket emeli ki, de Csokonai-, Petőfi- vagy Berzsenyi-vonatkozásokról is szó esik, nem beszélve a népköltészeti örökség és a régi magyar irodalom asszimilációjáról, a világirodalmi minták (fő­leg a Kalevala és Villon) gazdagító s egyben a szerves összetar­tozást vállaló feldolgozásáról. „Változatlanul vallja — olvassuk az izmusokkal találkozó József Attiláról —, hogy a régi és új művészet közti folyamatosságot nem lehet erőszakosan elvág­ni.” (71.) A szürrealizmus és expresszionizmus hatását azesz­­széista nem vonja kétségbe, mégis azt tekinti lényegesebbnek, hogy József Attüa kizárólagosság nélkül, az irányzati dogma­­tizmusokon túllépve olvasztotta be kifejező eszközeiket költé­szetébe. Tradíció és újító modernség arányát ebben a monu­mentális életműben más oldalról, másképp is meg lehet ítélni, az avantgarde efemernek bizonyult vonásai helyett nagyobb hangsúly eshetne az általa teremtett tartós értékekre, de hogy József Attila útja elkanyarodott az egykori expresszionista szocialista líráétól, az nem utolsósorban ezeknek a kérdések­nek eltérő felfogásával magyarázható. A hang közvetlensége éppúgy jellemzi, mint „a természet legparányibb jelenései” iránti — Fodort Csokonaira emlékeztető — szeretete; proletár­líráját a konkrét részletekben kifejeződő közösségi szolidaritás tünteti ki az expresszionizmus absztraktabb kollektivitás­igényével szemben, és ugyanezen kritérium segítségével hatá­rolja el a monográfus a József Attila-i pártosságot akár a harmincas, akár az ötvenes évek szkematikus irodalmától, a hangzatos, de hitel nélküli politikai költészettől. A Munkások 151

Next