Csürös Miklós: Fodor András - Kortársaink (Budapest, 1979)

Válságból nőtt művek

tokkal szemben éppen a kipécézett versek ábrázolása hiteles” (121.). A József Attila utókoráról szóló zárófejezet nyilván­valóvá teszi, hogy az efféle utalások legalább annyira vonatkoz­nak az ötvenes évek egyetemes értékeket revízió alá vevő művelődéspolitikájára, mint a harmincasok történelmileg job­ban megérthető munkásmozgalmi szektarianizmusára. Épp az egykori dogmatikus túlzások tragikus megismétlődése miatt lett a negyvenes években indult költőnemzedék jobbjai számá­ra aktuális élmény „a fortélyos félelem ellen lázadó, megalku­vás nélküli szabadságigény”, ezért tanulták meg József Attilá­tól, „hogyan kell egyszerre igazat és valódit írni”. Az ötödfélszáz oldalas esszékötet, A nemzedék hangján (1973) egyszerre tekinthető egy szellemi magatartás önarcké­pének és látleletnek, sőt reformj avaslatnak a magyar kulturális életről, egyszerre tükrözi Fodor észjárásának - költészetét is magyarázó - karakterisztikumait és kutatja a pályatársak azo­nos történelmi fordulatok meghatározta útján a közös és egye­di törvényszerűségeket. Köntörfalazás nélkül mond véleményt az utolsó három évtized számos szellemi jelenségéről, nézetei gyakran különböznek a hivatásos műbírálókéitól, vallja, hogy az értékek rendszerében meg az alkotó személyekkel és a művekkel kapcsolatos bánásmódban változásra van szükség: szinte természetes, hogy a könyv éles ellenvéleményeket is provokált, sajnálatosabb, hogy a nézetek összemérését — bár lett volna miről vitatkozni — eleve megakadályozta némely kritikusok elfogult, Fodor autentikusságát tagadó hangütése és méltatlan módszere: a pontatlan idézés, állításainak eltorzítása. Akadt pamfletszerű kritika,104 amely már a címet meg­kérdőjelezte és sietett leszögezni: „nem bizonyos, hogy Fodor András mindazok nevében szólhat, akik ugyanabban az évjárat­ban születtek, hisz nemcsak a közös szülőágy, de a külön 155

Next