Darvas Pálné: Kossuth-díjasok és Állami Díjasok almanachja, 1948-1985 (Budapest, 1988)

A Kossuth- és Állami Díj története

Most először történik, hogy az állam a maga ügyének tekinti a tudomány és művészet fejlesztését, először történik, hogy ezt közügynek tekinti, éppen olyan közügynek és éppen olyan állami kötelesség­nek, mint a rend fenntartását, mint a közület admi­nisztrációját. Közügy: állami ügy. Ebben kifejezést nyer az a nagy jelentőségű tény: hogy ennek az államnak más lett a gazdája, és amíg a régi Magyar­­országon mindig telt csendőrre és laktanyára, de sohasem telt arra, hogy a tudósokat és művésze­ket támogassák, annak ellenére, hogy az állami költségvetésben a személyi kiadások egyre nagyobb összegeket tettek ki, ebben az új államban az új gazda, a magyar nép, a magyar munkásság, parasztság és dolgozó értelmiség az anyagi nehézségek ellenére is úgy látja: itt az ideje annak, hogy gondoskodjanak azokról, akik alkotó munkájuk révén a nemzet igazi, legigazibb hősei. De új ebben a javaslatban, új a Kossuth-díj intézményében az is, hogy milyen bőke­zűen akar gondoskodni a művészet, a tudomány, a technika és a termelőmunka hőseiről. Nem szimbo­likus díjakról van szó, hanem hatalmas díjakról, amelyek tényleg alkalmasak lesznek arra - különösen azáltal, hogy egy évi teljesítményt fognak díjazni -, hogy megszüntessék a magyar tudósok, művészek égbekiáltó nyomorát. (Lukács Vilmos, Független Magyar Demokratapárt: Úgy van!), hogy véget vessenek annak az állapotnak, hogy ebben az ország­ban a legsúlyosabb helyzetben azok voltak és részben vannak is, akik alkotó munkájukkal tulajdonképpen hatalmas hasznot hoznak a közösségnek, a magyar nemzetnek, magyar népnek. A Kossuth-díjról szóló törvényjavaslat cáfolata annak a balhiedelemnek vagy szándékos félrema­gyarázásnak, amely úgy szól, hogy a demokratikus rendnek, a demokráciának van érzéke a gazdasági kérdések iránt, de elhanyagolja, mert lebecsüli a kulturális kérdések megoldását és általában a kulturá­lis munkát. A Kossuth-díj azt mutatja, hogy a magyar nép ama rétegeinek, amelyek most az ország sorsát intézik, van érzékük a tudomány kérdései iránt, hiszen a múltban is ezek a dolgozó rétegek voltak azok, amelyek az igazi művészetet pártolták ebben az országban, amelyek a jó könyvek olvasói voltak, amelyek megértették a Bartók-zenét és amelyek Adyért és József Attiláért lelkesedtek. Egészen bizonyos, hogy fiatal demokratikus rend­szerünknek bizonyos sorrendet kellett betartania a problémák megoldásánál. Nem szorul magyarázatra, hogy először a munka és az élet elsődleges gazdasági feltételeit kellett megteremteni, és csak ezután kerül­hetett sor a kulturális kérdések megoldására. A Kossuth-díjra nem kerülhetett volna sor, ha nem sikerült volna előbb rendbehozni és fokozni ter­melésünket, ha nem sikerült volna szilárd valutát teremteni, és ha nem sikerült volna rendbehozni költségvetésünket. De a Kossuth-díj ugyanakkor azt is mutatja, hogy milyen gazdasági eredményeket értünk már el, ha gondolhatunk ilyen Kossuth-díjak kiadására, gondolhatunk a szellemi munka nagy­szerű, mondhatnám, fejedelmi - ha helyénvaló ez a kifejezés - jutalmazására. Amikor még ezer bajunk, ezer gondunk és problémánk van, már gondolunk arra, hogy a tudományt és a művészeteket fejlesszük. Ha ilyen a kezdet, milyen lesz a folytatás?! Ez a törvényjavaslat cáfolata azok állításainak is, akik szeretik a demokráciát úgy feltüntetni, hogy annak lényege a nivellálás, illetőleg ahogyan a sznobok szokták kifejezni magukat: a mennyiség uralma a minőség felett. Ebben a véleményben rendesen benne szokott lenni az az állásfoglalás, hogy a letűnt korszak a kiváló minőségeknek, a kiválósá­goknak az uralma volt. Valószínűleg azt értik ezen, hogy az Esterházyak kiválóbb szellemi értéket képvi­seltek, és azért volt sokkal nagyobb jövedelmük, mint Petőfi Sándornak, hogy Pallavicini gróf valószínűleg nagyobb szellemi érték volt, mint József Attila, és hogy a Weiss Manfrédok és az Ullmannok valószínű­leg a szellemi arisztokráciát alkották ebben az ország­ban. 6

Next