Dercsényi Dezső et al. (szerk.): Magyar műemlékvédelem 1967-1968 - Országos Műemléki Felügyelőség kiadványai 5. (Budapest, 1970)

Tanulmányok

15. kép. Kelleténél alig magasabb épület is lehet városképi szempontból kedvezőtlen pontja. Azok, amelyek még ma is üres telkekkel éktelenkednek, s beépítésre várnak. Ilyen Pesten a Marx tér, a Bajcsy-Zsilinszky út és József Attila utca sarka, a Rákóczi út és Múzeum körút sarka, a Kálvin tér, a Martinelli tér, az Engels tér és Bécsi utca sarka, a Szent István tér, a Kossuth Lajos tér déli saroktelke. Ide sorolható még a Roosevelt tér már említett problémája, a központi tanácsháza Tanács körúti szárnya, továbbá a Szabadság tér mél­tatlanul beépített délkeleti térfala. Végül ide sorol­nám a Blaha Lujza teret is, melynek be nem épí­­tettségével ma sem tudok megbarátkozni.10 Bu­dán a Széna tér, a Szarvas tér, a Szentháromság tér kiált mielőbbi beépítésért. A Clark Adám tér­ről már szóltam. Véleményem szerint a városkép­formálás ma már legsürgetőbb feladata ezeknek a pontoknak a rendezése lenne. Nem kis feladat, hiszen legtöbbjénél nem puszta beépítésről van szó, hanem forgalmi rendezésről is. Akadályozza az előrehaladást az is, hogy több, városképileg fontos telket immár közel két évtizede a földalatti építé­sének felvonulása éktelenít el. Ha elfogadhatjuk a bevezető eszmefuttatását arról, mely területek városképi értékűek, a teljesség kedvéért röviden szólni kell a városba bevezető útvonalakon feltáruló látványról is. A nagyvárosokhoz való közelítés általában nem esztétikus dolog. Az elővárosok többnyire ren­dezetlenek, a múltból ittmaradt ipartelepek, kis­igényű lakónegyedek képe cseppet sem vonzó. Budapest helyzete sem jobb a többi városénál, bár az utóbbi időben a bevezető városkép javí­tására irányuló törekvés szembetűnő. Sokáig kel­lett a Ferihegyi repülőtérről érkező vendég figyel­mét elterelni a Valéria-telepről, ma már nyugodtan mutathatjuk helyette a József Attila lakónegyedet. Nagyon helyes az is, hogy a városba torkolló főút­vonalak mellett egyre-másra emelkednek közép­magas- és magasházak, figyelmeztetve az idegent: ez már Budapest, világváros az, melybe érkezik. Csak helyeselni tudom ezért az Izzó magasházát az újpesti Váci úton, s a többit a Kerepesi úton meg a Budaörsi út mentén. Ugyanezen okból örülök különösen a kelenföldi lakótelepnek is: igazán méltó fogadtatásban részesíti a vonaton nyugat felől érkezőket. Mindeddig csak épületekről, építményekről, eset­leg azok együtteseiről volt szó, pedig a városképet más tényezők is alakítják. Parkok, szobrok, por­tálok, az utcai kisarchitektúrának nevezett sok minden (pavilonok, telefonfülkék, padok stb.). Városképalkotó a közvilágítás, az épületek dísz-38

Next