Egri Péter: Érték és képzelet. Shelley, Turner, Field és Chopin - Modern filológiai füzetek 52. (Budapest, 1994)

Jegyzetek

gyezve, hogy az utóbbi prózában pedáns, de versben helyénvaló. Dániel Jones Everyman’s English Pronouncing Dictionaryje is (London, 1960. 524a.) a [wind] kiejtés mellett feltünteti a [waind] alakot is, mint amely „a költészetben néha” előfordul. Marius Goring pedig, amikor a Poetry for Pleasure lemezso­rozatban (Prepared under the Supervision of John Smith. Introduction by Sir Herbert Read. London, Concert Hall Record Club, Ltd., 1964. RM—2329B) elszavalja a verset, a ,,wind’’-et valóban [waind]-nak ejti. — A rímképlet kifejező módosítása egybecseng a folyamatszerű, képlékeny forma coleridge-i elméletével. Vő. Biographia Literaria. II. 262. 69 Dante Az isteni színjátékban a tercína formával nem elsősorban a képlé­keny folyamatosság, hanem a szabályos elrendezettség benyomását kelti fel, jóllehet a tercína rímképletét nem csupán 12 soron át alkalmazza, mint Shelley, hanem hosszú cantóinak egész terjedelmében használja, A pokol első énekében például 136 sorban szakadatlanul sorjáztatja. Mig azonban Shelley képzelete — mint a szél — a sorvégeken újra és újra túlröpül, Dantéra nem jellemző az enjambement. Mivel pedig az átívelés maga is a folytonosság elvét képviseli, a tercína rímképletéből is — mely a folytonosság és a szabályos tagolás princípiu­mának lehetőségét egyaránt megtestesíti — elsősorban ezt a mozzanatot emeli ki. A művészi világkép tartalmi különbsége más-más módon kombinálja a formai elemeket, s igy a művészi hatás is különböző lesz. Hasonló jelenséget a metrika is ismer: ha ellentétes tartalmakat azonos metrum fejez ki (mint a négyes jambus Petőfi Véres napokról álmodomjában és József Attila Altatójában, vagy a tartam- és hangsúlyviszonyoktól sugallt négyes trocheus Petőfi Nemzeti Dalának strófanyitó soraiban és Kosztolányi „Este, este árnyak ingnak” kezdetű versében, A szegény kisgyermek panaszai ciklusban), vagy ha hasonló költői tartalmakat ellentétes metrum ringat (mint a négyes jambus József Attila Altatójában és a négyes trocheus Kosztolányi „Este, este ...” indítású noktürnjében), akkor ebben nem tartalom és forma meghasonlott viszonya fejeződik ki, hanem az az igazság, hogy minden jelen­tős műalkotásban egy meghatározott tartalomhoz társul egy neki megfelelő konkrét forma. A vers elvont auditív mintái, mint a rimképlet vagy a ritmus­­képlet, olyan elvont verszenei hatáslehetőségek, melyekből az adott tartalom a saját konkrét formáját kioldja. E törvényszerűség a lírában annál is inkább érvényesülhet, mivel a zenében is hatékony. Ezt tapasztalhatjuk például Bach A fúga művészete B—A—C —H hangsorának és Liszt B—A—C—H orgonafantáziájának viszonyában: az egyszerre szabályosan kötött és próteuszi módra képlékeny Bach-acrosticon­­ból Liszt romantikus képzelete egyoldalú végletességgel a szabad továbbalakí­­tás kötetlenségének mozzanatát emelte és fejlesztette ki. Ezek az összefüggések 140

Next