Egri Péter: Kafka- és Proust-indítások Déry művészetében. Déry modernsége - Modern filológiai füzetek 9. (Budapest, 1970)

I. Kafka és Proust módszerének átértelmezése

boita, mely az emberi élet kormeghatározta lényegét a jelenségvilág érzékletes visszatükrözésében juttatja ér­vényre. Ilyen változási sor figyelhető meg például Dickenstől Joyce-ig, a Copperfield Dávidtól a Finnegans W ake-ig. A realizmus XIX. századi formáját azonban nemcsak szétrombolni, hanem megújítani is lehetett. Száza­dunk művészetének olyan jelentős polgári és szocialista alkotói, mint Thomas Mann, Bartók vagy Brecht, Aragon, József Attila vagy Semprun, a kor emberének — szemléleti módok, időszakok, nemzetek, művészeti ágak, műfajok, stílusok és egyének szerint elütő ­­portréját úgy festették meg, hogy e képeken a kor emberé­nek lényeges vonásai a modern művészet eszközeivel ütközzenek ki. Déry Tibor is azoknak a jelentős XX. századi művé­szeknek sorában van, akik a realizmus XIX. századi típusának tézisét és az ennek felbomlásából keletkező irányok antitézisét egy új, modern realista ábrázolás­­mód boltozó szintézisébe emelték. Avantgardista kez­detei után, azok tanulságait is felhasználva, már a har­mincas években s kivált e korszak nagy regényében, A befejezetlen mondatban, majd az azt követő realista művek sorában Déry olyan szocialista szemhatárú, a magyar valóságból kiinduló, európai szintű eredeti művészi összefoglalást ért el, amely páratlan prózairo­dalmunk történetében. Amikor Déry modernségéről beszélünk, nem az Országúton vagy az Ébredjetek fel s nem is a kései, ismét elvonta!)!) s olykor avantgardista alkotások, a Lisztkukac vagy a Két absztrakció talál­kozik, hanem a Pesti felhőjáték, a Szemtől szembe, A befe­jezetlen mondat, a Felelet, a Niki és e kor novellisztiká­jának művészi jellegére, tehát egymástól gyakran meg­lehetősen különböző művek bizonyos közös vonásaira gondolunk. Ezeknek a vonásoknak összefogása, jellemzése és kiemelése érdekében vetjük egybe Déry ábrázolásmód-9

Next