Élesztős László - Rostás Sándor (szerk.): Magyar nagylexikon 1. A - Anc - Magyar nagylexikon 1. (Budapest, 1993)

A

529 állam F.M. Économie et intérét (1-2., 1947); Traité d’économie pure (1952); La Libérisation des rela­tions économiques internationales (1972); L’impőt sur le capital et la réforme monétaire (1977); La théorie générale des surplus (1989). állam: meghatározott területen (—>államterület) élő emberek történetileg kialakult tartós és szer­vezett közössége; olyan viszonylagos önállósággal és ->szuverenitással rendelkező társadalmi szer­vezet, mely a közösség felett főhatalmat gyakorol. E kritériumok bármelyikének hiánya esetén ~ról nem lehet beszélni. Az ->államcél, valamint az ~i feladatok végrehajtásának, az ~i szervek műkö­désének irányát kifejező ~i funkciók a történelem folyamán nagy változatosságot mutatnak; közöt­tük a gazdasági, a politikai-igazgatási, az ideoló­giai-kulturális, a környezet- és természetvédelmi, valamint a nemzetközi funkciók a legjelentőseb­bek. - Az -ok felépítésük szerint egységesek v. összetettek (—>államszerkezet). - Az - létrejöttét sokféleképpen magyarázták. A teokratikus elmé­let szerint az ~ot Isten v. valamely természetfe­letti erő hozta létre; az uralkodó e természetfelet­ti, isteni hatalom földi letéteményese, képviselő­je, aki ennek megfelelően cselekedeteiért csak Is­tennek tartozik felelősséggel. A patriarchális el­mélet az —ot az ősi társadalmak családfői hatal­mából eredezteti, míg a patrimoniális elmélet képviselői szerint az ~ a földtulajdonból, ill. az azzal való rendelkezés jogából vezethető le. Az ­­keletkezésének egyik lehetséges formáját abszo­lutizálja a hódítási elmélet, amely egyik emberi közösségnek a másik által történő leigázását te­kinti meghatározónak az - kialakulásánál. Esze­rint a harcias, vándorló életet élő nomád törzsek­nek a letelepült békés törzsek felett aratott győ­zelme az - létalapja, s a kialakult —»államszerve­zet e győzelem eredményeit hivatott biztosítani, ill. tartósítani. Az organikus elmélet éppen ellen­kezőleg a békés fejlődés, az evolúció szerepét emeli ki, amely minden élő organizmushoz ha­sonlóan a kezdetleges emberi együttélési formák­tól is elvezet a bonyolultabb szervezetek, így az - kialakulásához. E fejlődésben a pszichológiai elmélet hívei a lelki tényezőknek, szubjektív v. egyenesen mágikus tulajdonságoknak tulajdoní­tanak döntő szerepet. A felvilágosodás korától kezdődően a polgárság —>természetjogi elméleté­nek hatására a szerződés gondolata vált uralko­dóvá az - keletkezésének magyarázatánál (szer­ződési elmélet). Eszerint az -ot egy olyan —>társa­dalmi szerződés hozta létre, amely az emberisé­get ősi, természetes állapotából az ún. polgári tár­sulás (fr. société civile; ang. civil society) korsza­kába vezette át. E társadalmi szerződés jellegét, célját és tartalmát illetően az egyes szerzők sok­ban eltérő felfogást képviselnek: az egyesülés v. ősszerződés (lat. pactum unionis) mellett egyes politikai gondolkodók műveiben alávetési (lat. pactum subiectionis), alkotmányozó (lat. pactum constitutionis) v. más szerződésekről is szó esik. Mindegyikük közös gondolata az, hogy a szerző­désben az -ot létrehozó emberek lemondanak velük született, természetes jogaikról v. azok egy részéről, hogy ennek fejében védelmet, békét és biztonságot teremtsenek a maguk számára. Ez a lemondás végleges v. feltételekhez kötött le­het; ennek megfelelően különülnek el egymástól az egyes —>államformák. A szerződés felbontható­sága, ill. annak feltételei azonban nemcsak a fel­világosodás gondolkodóit foglalkoztatták. A szer­ződéselmélet mindmáig tartó hatását ui. éppen az a felismerés magyarázza, amely minden mo­dern dem. társadalmi berendezkedés alapelve, s amely szerint minden emberi hatalom tartóssá­gát a kölcsönös érdekek tiszteletben tartása biz­tosíthatja a legjobban, ezért az államhatalom gya­korlása bizonyos konszenzust feltételez a politi­kai élet résztvevői között. A marxista elmélet számára éppen ez az alaptétel elfogadhatatlan, klasszikusai az - létrejöttét és a társadalomban betöltött szerepét a társadalmi osztályok antago­­nisztikus érdekellentéteihez kapcsolják. - Az ­­keletkezésének kérdésére adott eltérő válaszok­ból ered az - lényegére és társadalmi rendelteté­sére vonatkozó felfogások különbözősége is. Nem véletlenül minősül tehát az - mibenléte minden —»államelmélet legfontosabb, egyben legvitatot­tabb kérdésének. Attól az alapvető különbségtől kezdve, amely az -ot isteni eredetű intézmény­nek, egy örök isteni világrend részének tekintő és feladatait ebből származtató teokratikus felfogás képviselőit, ill. a szekularizált -koncepció híveit egymástól szükségszerűen elválasztja, mind az egyházi, mind a világi tud. oldaláról kételyek, fenntartások, sőt elutasító vélemények is megfo­galmazódtak magának az - létezésének elfogadá­sával kapcsolatban is. Az -nak az ember mint po­litikai lény (gör. zoon politikon) természetéből való levezetése Arisztotelész óta ismert a politi­kai gondolkodás történetében; vele szemben Szt. Ágostontól kezdve - az -nak mint emberi intéz­ménynek az Isten országával (lat. civitas Dei) való szembeállítása formájában - a modern anarchis­ta és szindikalista elméletekig v. a marxizmus ál­­lamelhalási elméletéig ismételten megjelentek az -ot elutasító nézetek. A szekularizált államelmé­letek az - lényegét különböző oldalról közelítik meg, amennyiben abban erkölcsi, pszichológiai, földrajzi, történeti, szociológiai, jogi v. más sajá­tosságokat hangsúlyoznak. Ősi gyökerei vannak az - mint hatalmi központ értelmezésének, s ugyancsak ősi forrásokból táplálkozik az —»állam­­hatalom korlátozásának gondolata is. E korláto­kat a modern dem. társadalmak a jog szférájában keresik (—»jogállam), újabban a szociális gondolat térhódítása az - e téren jelentkező feladatait állí­totta a figyelem előterébe (—»’jóléti állam). Jelen­tős különbségek mutatkoznak az - történetiségé­nek, a fejlődésben érvényesülő objektív tenden­ciák v. törvényszerűségek szerepének, az - társa­dalmi bázisának, rendeltetésének v. ebből fakadó céljainak értelmezésében is. - Az -ok keletkezése napjainkban mindenképpen érinti az -ok közös­ségének kialakult status quóját, ez az -ok meg­szűnését is eredményezheti. Az -ok közössége

Next