Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)
"Mint megnyílt értelembe az ige"
ke, amely korukban a kapitalizmus fogalmával teszi értelmessé önnön sivár állapotát, jóllehet engem, a költőt, csak önnön sivársági érzésemnek formákba állítása érdekel.8 József Attila saját módszertani útmutatását követve egyszerűen be kell helyettesítenünk a „proletárságot” szó helyébe azt, hogy a „vallási témát”, és megfelelő olvasási stratégiához jutottunk. JÓZSEF ATTILA TRANSZCENDENCIA-MODELUEI Bonyolítja a feladatot az, hogy az Isten-motívum József Attila költészetében több változatban, azaz több önkifejező formában is jelentős szerepet játszik, máskor meg teljesen hiányzik. Jól kivehető azonban, hogy a transzcendencia-költészet eltérő formái a költői életmű átfogóbb, eltérő poétikai szemléletmódjaiba illeszkednek.9 Egy nagyon vázlatos konstrukció szerint legalább négy nagyobb poétikai fázis különíthető el, négyféle módon bukkannak fel a hit eszméi József Attila költészetében (igazából egy dolog stabil: hogy mindig elutasítja az intézményesült vallást). 1. A transzcendencia-költészet első példái a korai költészet versei között találhatók. A versek számában ez messze a legnagyobb méretű, poétikai minőségében a legkevésbé színvonalas. Sík Sándor ismert tanulmányát Ady és József Attila Isten-élménye különbségének taglalásával kezdi. Azt írja, hogy „szó sincs itt [JA-nál] Ady »éjszakai Isten«-éről, kísérteties, olykor babonás légköréről, imbolygó bizonytalanságáról”. 10 Általában így van, a korai József Attila azonban még nagyon erőteljesen Ady hatása alatt ír. A Lázadó Krisztusban olvassuk: „Gyere ki, nézd meg - szolgád mit csinál? / Ronggyá nem mosná Életsubád ember / Átka.” Vagy az Istenjárás című 1922-es versben Istenről: „Hangja úgy búg, mint a nagy harangé, / Szeme vak, mindent eltipor”, és ugyanitt: „Istenjárás van, csöndesek legyünk. / Valaki bús 8 József Attila, Levelezése, összeálltotta H. Bagó Ilona, Hegyi Katalin és Stoll Béla, s. a. r. és a jegyzeteket írta Stoll Béla, Bp., Osiris, 2006, 422. 9 Ezeket a poétikai fázisokat egy könyv terjedelmű értelmezésben próbáltam meghatározni: Bókay Antal, József Attila poétikái, Bp., Gondolat, 2004. 10 Sík Sándor, József Attila isten-élménye = Föl a szívvel..., i. m., 123. 125