Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)

"Szennykimarta köveken"

metes eszközével, az általa használt írói nyelvvel. Éppen nem szájba­­rágó, tanító szóval, hanem a poétikailag megformált beszéd révén, amely a megszólítás erejével odafordul olvasójához. Móricznál az esz­tétikum a szociális leleplezés, az etikum hátán jelent meg, Kosztolá­nyinál éppen fordítva történt: az esztétikum maga teremtett etiku­­mot. A sokat emlegetett játékosságról van szó: az írónak a nyelvvel va­ló tudatos és átgondolt játéka nem egyéb, mint a nyelv felszabadítási kísérlete - itt is, ott is, legalább esetenként - a megmerevült formák uralma alól. Innen tekintve érthető, hogy az európai nyelvtudomány éppen a liberális szabadságeszmék feltűnésének idején indult fejlő­désnek a XVIII-XIX. század fordulóján. Végtére az ember szabadsága tényleg csak abban a kis játéktérben valósulhat meg, amelyben vala­melyest eloldódhat az uralmon lévő beszédformáktól. A beszédfor­mák mindenkit át- és áthatnak, teljesen senki nem szabadulhat tőlük. Megkötik, bezárják és korlátozzák az embert, mégpedig nem kevésbé korlátozzák, mint az állami-politikai institúciók. Legalább egy kissé távolabbra tolni a korlátokat: ez a nyelvvel való játék értelme. A Babits-oeuvre „adamant rúdja” (nem lehetetlen, hogy ebből a babitsi kifejezésből származik József Attilánál a „gyémánttengely”) a metafizika. Kosztolányi nem volt metafizikus. Kosztolányi közelebb volt ahhoz, amit Richard Rorty ironikusnak nevez. Metafizikus az, aki meg van győződve arról, hogy van valami, ami az idő és a történelem „fölött” áll. Isten, Örök Igazság, Lényeg. Ironikus az, aki azt mondja, hogy, minden az idő és történelem „alatt” megy végbe, az idő és a tör­ténelem fölött nincs semmi. A történelem pedig apró, kis események esetlegesen egymásra halmozódó, egymásra következő tömkelegé. A metafizikus azt mondja: törvényszerű. Az ironikus azt mondja: eset­leges. A metafizikus szerint a dolgoknak végső, teleologikus rend szab irányt. Az ironikus előre nem látható, véletlennek mutatkozó történé­sekről beszél, amelyeknek legfeljebb utólag adhatunk magyarázatot. A metafizikus alapállapota a hit és meggyőződés, az ironikusé a kétel­kedés. Ma a metafizikus gondolkodás hullámvölgyében vagyunk. Nem először az európai szellemiség történetében. Ma nagyobb érdeklődés­re tarthatnak számot az ironikus gondolkodók és ironikus írók, vagy fogalmazzunk úgy, a gondolkodók és írók ironikus vonásai, mint a metafizikusok. Kosztolányi korszerűbbnek hat, mint Babits. Az Ady­­szakirodalomban az 1980-90-es években feltűntek kísérletek, ame­203

Next