Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)

"Ketrecinkbe bújva"

azonosulván, panteisztikus világkép háttere dereng fel.”) Maga Babits a versben mindvégig nagybetűvel írja az Isten szót, s ha panteisztikus módon gondolkodnék, aligha biztatná az embereket arra, hogy ká­romlásukkal igyekezzenek Istent álmából fölébreszteni. Érdemes nagyon gondosan végigolvasnunk azt az Istenkáromlás című írást, amelyet a költő védekezésül írt, de aztán barátainak óvá­sára inkább a fiókjába rejtett. Elsőnek az állapítja meg, hogy verse alapján talán Isten tagadásával vádolhatnák. Ezzel kapcsolatban rög­tön leszögezi: „Szabadelvű és felvilágosodott embernek tartom ma­gamat, de - azt hiszem, sokadmagammal együtt - sohasem éreztem annyira Isten és Gondviselés gondolatának szükségességét, mint az utolsó években” (ti. a háborús években!). Mikor „káromló szavát” ma­gyarázni igyekszik, arra a bibliai példára hivatkozik, amelyet mi már az Októberi ájtatossággal kapcsolatban említettünk: „A szerencsétlen lélek tusakodása ez az Istennel, mint a Jákobé, aki Istennel vitázott, mintegy kényszeríteni akarva, hogy áldja meg őt.” Jeremiásra, a zsol­tárokra hivatkozik, és különösen érdekes egy általánosabb érvényű ki­jelentése: „az égő házban horkoló gazda hasonlatá”-ról azt mondja, ennek „úgy érzem, egészen bibliai íze van. Nagyon csodálkoztam, mi­kor ezt a helyet is az inkriminált passzusok között olvastam: ezt csak olyan ember írhatta oda, aki a Bibiiá ban nem nagyon olvasott.”15 Ebben az érvelésben az a különösen figyelemre méltó, hogy Babits mint a Biblia - s az Ószövetség! - világában otthonos ember szólal meg, bár később, Az európai irodalom történetében leírja majd sokszor idézett sorait arról, hogy az Ószövetséggel sosem tudott megbarát­kozni. Hogy mennyire a Biblia szellemében beszél, arra mi sem jellem­zőbb, mint hogy az alvó, költögetendő Isten képe valóban megjelenik az egyik zsoltárban, mit nem adott volna érte, ha hirtelen maga ez az idézet eszébe jut, amikor bírái ellen érveket keres: „Ébredj fel, miért alszol, Uram? Ébredj fel, ne taszíts el végleg! Miért fordítod el arcodat, s felejted el ínségünket és szorongatásunkat?”16 Ez az Istent költögető kiáltás, a „Mért van, ha nincs? Mért nincs, ha van?” eget hasogató kérdése: mind elébejátszik a kései József Attila verseinek. 15 Babits Mihály, Esszék, tanulmányok, i. m., 467, 468. 16 Zsoltárok 44, 24.

Next