Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)

"Ketrecinkbe bújva"

racionalitásába torkolló irracionalitás mellett a harmadik kompo­nens: a valóságos transzcendencia jelenléte; tehát az a kérdés, hogy „bujkált-e benne egy, lételméletéből kiinduló valóságos transzcenden­cia-élmény vagy -képzet, és ezt is megfogalmazta-e Istenhez forduló verseiben”. Ezt a kérdést szeretném taglalni most, az összetett problémát úgy világítva meg, ahogy én látom, magam is árnyalva korábban meg­jelent tanulmányaimat József Attila „Istenéről”. A következőkben tehát szeretném megmutatni, hogy József Attila Istenhez kiáltó, lázadó és mégis könyörgő versei igazi istenélmény­ről tanúskodnak, jóllehet ugyanezek a versek, de főleg a harmadik személyben róla szóló költemények fogyatékos, hamis istenképet tük­röznek. ISTENKERESÉS A MODERN IRODALOMBAN Témámnak két fókusza van: Isten és József Attila; illetve a kettőjük viszonyáról lesz szó, hiszen a hit kapcsolat az élő Istennel, párbeszéd, találkozás Vele. A keresztények azt is vallják, hogy ez a találkozás, illetve a hitaktus a kegyelem és az emberi szabadság drámája vagy esetleg tragédiája. Amikor József Attila Istenéről beszélünk, nem elégséges megszá­molni, hogy melyik és hány versében fordul elő „Isten” neve (nagy­­vagy kisbetűvel), vagy hol vannak utalások egy transzcendens lény lé­tére, jelenlétére. Mert Isten nem fogalom; ha beszorítjuk fogalmaink hálójába, vagy az emberi dolgok szintjére fokozzuk le titokzatos való­ságát, akkor az már nem Isten. A végtelen, kimondhatatlan Titok a hívőket és keresőket egyaránt nyugtalanítja, hiszen ez az Abszolú­­tum ad értelmet a létnek, Ő alapoz meg mindent; a Létteljesség, min­den forrása és célja. Hogy József Attila Isten-hitéről helyesen tudjunk elmélkedni, iga­zában a (keresztény) hit mivoltát is meg kellene világítanunk. Itt csu­pán néhány megjegyzésre szorítkozom. Világos, hogy a hívő számára Isten nem egy fogalom: mert ha már fogalmaink foglya, akkor nem Isten. Valójában csak jelezzük, jelképekkel próbáljuk érzékeltetni a kimondhatatlan misztériumhoz fűződő viszonyunkat. Szent Tamás mondotta az egyházatyák nyomán, hogy Istenről inkább azt tudjuk, hogy mi nem, semmint azt, hogy kicsoda. Imádkozunk Hozzá, kiálto-32

Next