Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)
"Ketrecinkbe bújva"
Tverdota György megvilágította Attila nagy barátjának, Németh Andornak a költőre gyakorolt hatását. Azt viszont nem említette, hogy a szintén konvertita Németh Andor félig kidolgozta Jacques Riviere és Claudel levelezését, a Gide és Claudel között ingadozó, megtérő fiatal Riviére lelki drámáját.8 Nem véletlen, hogy e megtérés iránt érdeklődött a maga is konvertita Németh Andor, aki egyébként megírta a konvertita zsidó, Jakob Libermann, a XIX. századi afrikai misszionárius és rendalapító életét. József Attila, aki előzőleg Párizsban járt, majd itthon Németh Andorral barátságot kötött, minden bizonnyal Németh Andortól ezekről is hallott. Végül újabban (Lengyel András és nyomában Sárközy Péter) a késői József Attila világnézetének alakulásáról szólva kiemelik a katolikus Barta Istvánnal való barátságát. Főleg az eredeti bűnről szóló (szerintem helytelenül értelmezett) tanítás hathatott a bűntől való félelem miatt szorongó, a pszichoanalízis miatt is egyre súlyosabban beteg költő lelkére. Amihez hozzá kell vennünk - Beney Zsuzsa nyomán - Dosztojevszkij, Kafka és a zsoltárok hatását is. Kutatók kimutatták, hogy József Attilát egyetemi tanulmányai során és később is nagyon érdekelték az erkölcsi problémák.9 Vágó Mártának írt levelei is ezt tanúsítják. Részben igaza van Beney Zsuzsának, hogy „akárcsak az Isten-versek, nem elsődlegesen az Isten-keresés filozófiai vagy: hitbéli indítékából születtek, ez a bűn-büntetés komplexus sem elsődlegesen morális jellegű József Attila költészetében”. Igen, talán igaz, hogy nem „elsődlegesen”, de mindenképpen kapcsolatban van a morálissal és az Isten-problémával. Egyébként Beney is megjegyzi: a „felismert bűnösség állapota magában foglalja (akár ha negatívumában is) Isten fogalmát”.10 Idézhetjük az 1935-ben írt A bűn [III.] című verset: Én istent nem hiszek s ha van, ne fáradjon velem; majd énföloldozom magam; ki él, segít nekem. 8 Szabó Ferenc, André Gide köre, ahogy Németh Andor látta = A kékpúpú teve hátán. Németh Andor idézése, szerk. Tverdota György, Bp., Újvilág, 2004,157-167. 9 Szívós Mihály, Válság és eszmélet = A Dunánál, i. m„ 59-76. 10 Beney Zsuzsa, József Attila két késői versének Isten-képe, i. m., 319. 36