Finta Gábor - Sipos Lajos (szerk.): Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar költészetben (Budapest, 2006)

"Ketrecinkbe bújva"

Tverdota György megvilágította Attila nagy barátjának, Németh Andornak a költőre gyakorolt hatását. Azt viszont nem említette, hogy a szintén konvertita Németh Andor félig kidolgozta Jacques Riviere és Claudel levelezését, a Gide és Claudel között ingadozó, megtérő fiatal Riviére lelki drámáját.8 Nem véletlen, hogy e megtérés iránt érdeklő­dött a maga is konvertita Németh Andor, aki egyébként megírta a kon­vertita zsidó, Jakob Libermann, a XIX. századi afrikai misszionárius és rendalapító életét. József Attila, aki előzőleg Párizsban járt, majd itt­hon Németh Andorral barátságot kötött, minden bizonnyal Németh Andortól ezekről is hallott. Végül újabban (Lengyel András és nyomában Sárközy Péter) a ké­sői József Attila világnézetének alakulásáról szólva kiemelik a kato­likus Barta Istvánnal való barátságát. Főleg az eredeti bűnről szóló (szerintem helytelenül értelmezett) tanítás hathatott a bűntől való félelem miatt szorongó, a pszichoanalízis miatt is egyre súlyosabban beteg költő lelkére. Amihez hozzá kell vennünk - Beney Zsuzsa nyo­mán - Dosztojevszkij, Kafka és a zsoltárok hatását is. Kutatók kimutat­ták, hogy József Attilát egyetemi tanulmányai során és később is nagyon érdekelték az erkölcsi problémák.9 Vágó Mártának írt levelei is ezt tanúsítják. Részben igaza van Beney Zsuzsának, hogy „akárcsak az Isten-versek, nem elsődlegesen az Isten-keresés filozófiai vagy: hit­béli indítékából születtek, ez a bűn-büntetés komplexus sem elsőd­legesen morális jellegű József Attila költészetében”. Igen, talán igaz, hogy nem „elsődlegesen”, de mindenképpen kapcsolatban van a mo­rálissal és az Isten-problémával. Egyébként Beney is megjegyzi: a „fel­ismert bűnösség állapota magában foglalja (akár ha negatívumá­ban is) Isten fogalmát”.10 Idézhetjük az 1935-ben írt A bűn [III.] című verset: Én istent nem hiszek s ha van, ne fáradjon velem; majd énföloldozom magam; ki él, segít nekem. 8 Szabó Ferenc, André Gide köre, ahogy Németh Andor látta = A kékpúpú teve hátán. Németh Andor idézése, szerk. Tverdota György, Bp., Újvilág, 2004,157-167. 9 Szívós Mihály, Válság és eszmélet = A Dunánál, i. m„ 59-76. 10 Beney Zsuzsa, József Attila két késői versének Isten-képe, i. m., 319. 36

Next