Fogarasi Béla - Lukács György - Mátrai László et al. (szerk.): Filozófiai évkönyv 2. - Filozófiai évkönyv 2. (Budapest, 1956)

Filozófia- és esztétikatörténeti kérdések

A NÉPI ESZTÉTIKA FOGALMA AZ 1849 ELŐTTI ARANYNÁL 203 mukra nemcsak a gazdasági problémák, nemcsak a kulturális problémák vetőd­nek fel a nép oldaláról. Ha Csokonait vizsgáljuk meg, akár a „Jövendölés az első oskoláról Somogyban”-t vagy az ,,Estve”-t, vagy más középponti jelen­tőségű verseire gondolunk, ott mindenütt a gazdasági, a kulturális kérdések vetődnek fel döntő súllyal, még a „Magyar! Hajnal hasad !”-ban is. Ugyanez a helyzet Burns-nél. Gondoljuk az „Ördög elvitte a fináncot”-ra42 vagy Kol­­covnál a „Szegényember sorsá”-ra.43 Petőfinél és Aranynál a gazdasági kérdé­seknél előbbrevalóak lesznek a politikaiak, a gazdasági problémák széles nem­zeti megvilágításba helyeződnek. Mindez egyáltalán nem azt jelenti, hogy Arany vagy Petőfi valamiféle népi aszketizmust hirdettek volna. Mint ismeretes, éppen az ellenkezőjét tették. Az adott forradalmi helyzetben azonban számukra a lényeges feltét­lenül a nép politikai életben betöltött szerepe volt. Felismerték azt, hogy a nép anyagi jóléte is a szabadságharcban, a jövendő forradalomban betöltött politikai szerepétől, a forradalom sorsától függ majd. Mindebből látható, hogy a népiesség minden igazi irodalomnak sajátja, nem valami elvont fogalom, hanem a kornak, a helyzetnek megfelelően más-más tartalmakat ölt, minden igazi realista irodalom mélyebb értelem­ben népies, s mikor Petőfi és Arany népiességéről beszélünk, akkor pusztán ennek a népiességnek a 48 előtti magyar társadalomból adódó sajátos akcen­tusát emeljük ki. Ez azonban nem a népiesség, hanem a sajátos magyar népies­ség 48 előtt. Ugyanennyire és másként népies a magyar irodalomban Ady vagy József Attila, a nyugati és az orosz fejlődésben a kritikai realizmus stb. Nem szabad elfelejtenünk sem az alapvető közösséget, sem pedig a különös, a korból, térből és időből adódó konkrét különbséget. IV Lelkem, fáj, ha elgondolom, milyen beduin veszett el bennem. (Petőfi) Ha engem, parasztembert, választanának követül (Arany) Mindebből egyáltalán nem következik az, hogy a Petőfi és Arany kö­zött meglevő tényleges különbségeket el akarnánk tagadni. Nem, Petőfi és Arany között valóban voltak igen fontos, érdekes különbségek. Ezek a differenciák részben a két költő temperamentumában s a művészi módszer­nek ebből fakadó sajátságaiban, másrészt társadalmi és egyéni helyzetében igen számottevőek. Az az elvi, eszmei közösség, amire a két költő esetében rámutattunk, ami közöttük fennáll, nem a két egyéniséget feloldó, a két egyéniséget minden tekintetben egy szintre helyező közösség volt. Petőfi kétségkívül egyedül Aranyt ismerte el önmagával egyenrangú költőnek. 42 Burns : Válogatott versei. 268.1. 43 Kolcov : Dalok. 67. 1.

Next