Forray R. Katalin - Hegedüs T. András: Két tanulmány a cigány gyermekekről. Tábor sablon nélkül. Az együttélés rejtett szabályai - Közoktatási kutatások (Budapest, 1991)

Tábori krónika

tust, hogy a felnőtteknek (a szakközépiskolás lányokat beleértve) reggel kávét visz ébresztőként, majd újságért megy. Árpi rendkívül élvezi, hogy megjelenhet e haj­nali órán, és segíthet ezekben a dolgokban. Bejár a szobába is reggelenként, ez ki­csit kínos eleinte, de meg lehet szokni. Pali kitalálja magának, hogy teát fog főzni a tábor számára. Beszerezzük a hozzávalókat, és ettől kezdve mindig van tea. Igaz, zömmel a könyvtárban folyik a teázás. Rémisztő, hogy a gyerekek - az intézetiek főleg - a citrompótlót szinte kábí­tószernek használják. Gyöngyike annyit eszik belőle, hogy a nyelve egy nap alatt kisebesedik. Óriási mennyiség fogy a teából. Néha más is akarja csinálni, Pali meg­engedi, de végig ő marad a teafőző. Megérkezik Péter, aki úgy tudja, főként a CISz elnökségi ülésére jött. A dolgok másként alakulnak. Csire, Zsolté, esetleg Pofa elmennének kedvelt helyükre, az ismerős család­hoz. Kissé részeg apa jön két gyermekével, hogy elkérje őket. Végül őt, a feleségét és a gyerekeiket is meghívjuk kirándulni, most a mieink viszonozzák a vendégsze­retet. Nagy az öröm, mert a program izgalmasnak ígérkezik. Ekkor van a második Ki mit tud. Ezt a gyerekek nemcsak kezdeményezik, ha­nem ők is szervezik, ők lépnek fel, csak a zsűrit állítják össze felnőttekből. A kezdet szokás szerint fél hét körül, utána diszkó. Nagyon jó a paródia budapesti vendé­günk (Laci) és Erika bájcsevegéséről (Gabi és Ferike). Félelmetes, mi mindent meg­figyelnek a gyerekek! Józsi (jól zenélő, szép fiú egy környékbeli faluból, egyébként az epéjével van baja, megígéri, hogy szakorvoshoz fog menni tábor után) és „ban­dája" cigány népzenét ad elő, Józsi cigány asszony, remek mozgással. Az előadás zenében, táncban is jó, a humor színvonalas. Vanda Palival lambadázik, és velük táncol a kis Bea Ricsivel. (Bea egy köztiszteletben álló helyi cigány házaspár hat év körüli kislánya.) Jópofa Gabiék „párosítója". Van szavalat, ének, önálló jelenet. Az eredményhirdetéssel nem igazán elégedettek a gyerekek, a legfőbb probléma, hogy különböző műfajú produkciókat kellett rangsorolnunk, de nincs elég bemutató ah­hoz, hogy műfajilag is elválasszuk őket. A nevelőotthonból jött Tibi például egy Jó­zsef Attila-verset szavalt, amit erre az alkalomra választott ki, és tanult meg. Ez a Tibi nagyon csendes, szelíd fiú, rendszeresen kér házi feladatot, megoldja, rende­sebben ír, szorgalmasabb mint, mások. Nem is rossz tanuló. Péknek készül. A kér­désre, miért nem megy szakközépiskolába, azt válaszolja, még senki sem javasolta neki eddig. Úgy látszik, ezek a gyerekek szinte teljesítményeiktől függetlenül lesz­nek fonónők, pékek, vájárok, kőművesek - ezeket a környékben lehet tanulni és hi­ányszakmák, legalábbis azok voltak. Pár hónap múlva kiderül, hogy bárhol to­vábbtanulni még a jó tanulók is alig tudnak. A rendszerváltás valódi kárvallottjai ezek a gyerekek. (Tibit később sem sikerült rábeszélni a szakközépiskolára, de szakmunkásképzőbe nagy nehezen bejutott - négyes eredménnyel!) Este az első igazi őrjöngés. Soma összevész Kiskatival (mert az más fiúkkal van, de azért esténként eljön őt meglátogatni, Soma többször is durván elzavarja), a barátjával, Patyival elhatározzák, hogy visszamennek a gyermekvárosba. Össze­csomagolnak, hogy még az éjjel indulnak, az utat tudják, mert közel a kollégium­hoz ki van írva:„Budapest felé". Hosszú beszélgetés a Tanárnővel: mindnyájukat becsapták, a tábor rossz, mert tanulni kell, nem mehetnek diszkóba. Kicsomagol­nak, lecsillapodnak, mehetnek, de előbb telefonálni kell. 45

Next