Forray R. Katalin - Hegedüs T. András: Két tanulmány a cigány gyermekekről. Tábor sablon nélkül. Az együttélés rejtett szabályai - Közoktatási kutatások (Budapest, 1991)

Tábori krónika

Pali tánctanár szeretne lenni, egyik fülére alig hall, több műtéte volt, beszédhi­bája is van (rengeteg gyerek beszédhibás, rémesen rendetlen fogsorokkal). Büszke a jó mozgására, és arra, hogy tud a lányokkal bánni. A titka, hogy odafigyel a lá­nyokra, és megpróbálja kitalálni, milyenek, és milyen magatartást várnak tőle. Kü­lönösen a hangjuk alapján tud eligazodni: amikor meghallja, rögtön megérzi, ho­gyan kell viselkednie. Tényleg fantasztikusan tud nézni, olyan mélységes szere­lemmel, hogy még távolról is beleborzong az ember. Mi lesz ebből a gyerekből? (Tavasszal már biztos, Pali egyházi közösségre talált, elégedett és boldog.) Délután visszavisszük mindkét könyvtárba a könyveket. (Személyes veszte­ség a hazulról elvitt József Attila kötet.) A walkmanek javíthatatlanok. Doki elvitte, de nem tudták megcsinálni. Igaz, egyiken Jenci is dolgozott, ebből csavarok is hiá­nyoznak. Utolsó uszoda, viszonylag kevés gyerekkel (kb. 10), kis adag fagyit kapnak. Árpi uszoda után a könyvtárba megy, ott akarja befejezni a művét. (A könyvtáros Feri segít neki egy kicsit.) Mások is mennek könyvtárba, utolsó látogatásra. A Tanárnő és a Pszichológus ajándékokat készít minden gyerek számára. Kis cetlit írnak név szerint mindenkinek, a hátuljára az otthoni címüket, hogy aki írni akar, az tudjon. (Örökbe nem fogadnak ugyan senkit, de aki ír, annak válaszolni fognak, ígérik.) Addigra már rengeteg címet adtak a gyerekek (némelyiket úgy, mint személyes ajándékot, úgy látszik, ez egy rítus), de ajándékokat is, a legkülön­bözőbbeket. Sajnos egyik-másikról már nem tudni, ki adta (pl. egy after shave-et, szív alakú szappanokat, fityegőket, mütyüröket, egy üveg málnaszörpöt, rágógu­mit stb.). A Tanárnő még előző héten hozott otthonról apróbb holmikat, a legkü­lönbözőbbeket. Ezeket szortírozzák, meg a nyakkendőket, borotvákat. Attila már korábban készített egy másolatot az angol nyelvleckéből Doki számára. (Cigányze­nét is másolt kazettákra.) A Pszichológus kitalálja az esti közös produkciót: hipnotizőr lesz, a Tanárnő a médium. Azt szuggerálja, hogy a médium nevezze meg, és döfje le a nagy késsel legnagyobb ellenségét, őt. A médium hosszú tusák után eldobja az igazi kést, és a papírkést „döfi" az ellenségébe. Néma csend fogadja a varázslást, utána még más­nap is, sőt hónapok múlva visszatér a kérdés: miért nem szúrt az igazi késsel? Az igazgató úgy dönt, hogy a búcsúest az étteremben legyen. Előtte, utána és közben viták arról, hány óráig tartson a diszkó, ugyanaddig mint eddig, vagy to­vább, a búcsú miatt. Veszekedések, hiszti. A Művész átveszi Pufitól és a gyerekektől a szervezést és a műsorvezetést. Sajnáljuk, de nem akarunk beleszólni, ahogyan a helyszínbe és egyéb szervezési kérdésekbe sem. Részben mert nincsen időnk (a gyerekek folyton beszélgetni akar­nak), részben mert fáradtak, idegesek vagyunk mi is. Közben délután felvetődik a kérdés, legyen-e zsűri. A gyerekek jó része nem akarja, készítenek is feliratot, hogy ZSŰRI NINCS. Mások szeretnék, és feliratot ké­szítenek ők is: ZSŰRI VAN. Ki is ül a zsűri (gyerekek), de győz a zsűriellenes állás­pont. A főhelyen álló asztalokra amúgy is szükség van, így nem verseny az utolsó nap, hanem bemutatkozás, a minden szereplőnek járó szokásos ajándékokkal. Rengeteg vendég, legalább 150 ember. Kiskati felolvassa a lányok közös versét a tanárokról. A Tanárnő és a Pszichológus az első kettő, szép dicséretekkel. Jóleső érzés. A passzusok felfedik a tábor szervezésének egyik, nyíltan soha meg nem fo- 55

Next