Forray R. Katalin: Társadalmunk és középiskolája - Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 20. (Budapest, 1988)
TÁRSADALMUNK ÉS KÖZÉPISKOLÁJA Neveléstudomány és társadalmi gyakorlat 20. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST Forray R. Katalin A szerző mai társadalmunk középiskolai oktatásának kiterjedését, állapotát, a lakossági igényeket és mindazokat a tényezőket és motívumokat vizsgálja, melyek a művelődés e szintjét szembeötlően vagy rejtetten befolyásolják. Módszere sajátosan „extenzív”: nem az iskolák belső, tartalmi viszonyait kutatja, hanem azt a társadalmi—szociológiaiökológiai teret, melyben az iskolák történelmileg kialakultak, vagy a gyors, „voluntarista” fejlesztés következtében elhelyezkednek. Az elmúlt évtizedek városfejlődése és ipartelepítése; a falusi—tanyai körzetek kulturális ellátottsága; az igények ellentmondásokat kikényszeritő ereje mind nyomot hagyott a középfokú oktatási intézményeken, megbecsültségükön, preferáltságukon. Forray R. Katalin munkája nem csak tartalmilag hoz számos új felismerést: megírása, bizonyító rendszere is rendkívül gondos, élvezetes. A munkát az állami tervezés szintjén dolgozó szakembereken kívül a legkisebb helységek iskolaszervezői is haszonnal olvashatják.