Fülöp Márta - Bereczkei Tamás,: A versengés és az együttműködés pszichológiája (Budapest, 2015)

Versengés, győzelem, vesztés

Versengés, győzelem, vesztés A GYŐZELEMMEL ES A VESZTESSEL VALÓ MEGKÜZDÉS: A SERDÜLŐK ÉS A FELNŐTTKOR KÜSZÖBÉN ÁLLÓ FIATALOK ÖSSZEHASONLÍTÁSA* FÜLÖP MÁRTA1’2 - NAGY TAMÁS1'3 1 MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet 2 ELTE Pszichológiai Intézet 3 ELTE Pszichológia Doktori Iskola E-mail: fulop.marta@ttk.mta.hu; nagytamas.hungary@gmail.com Beérkezett: 2014. október 10. - Elfogadva: 2014. december 20. A versengési folyamatoknak mindig van eredménye, egy versengési ciklus végén a riválisokból győztesek és vesztesek lesznek. Mind a győzelem, mind a vesztés intenzív érzelmi élmény. Ennek az érzelmi él­ménynek a természete és a feldolgozása meghatározhatja azt, hogy egy versengési folyamat milyen hatás­sal lesz az egyén későbbi viselkedésére versengési helyzetekben, inkább közelítően reagál vagy inkább elkerülően. Korábbi vizsgálatok már feltárták a győzelemmel és a vesztéssel való érzelmi és viselkedéses megküzdés egymástól jól elkülöníthető mintázatait serdülők (gimnazisták) és a felnőttkor küszöbén lévő (egyetemisták) fiatal felnőttek körében. A jelen tanulmány egyrészt azt vizsgálja, hogy a két csoportban feltárt mintázatok azonosak-e, vagyis ezek a mintázatok mindkét korosztályban azonos érzelmi és visel­kedéses élményt jelentenek-e. Másik kérdése az, hogy amennyiben vannak azonos érzelmi és viselkedéses mintázatok, akkor ezeknek az előfordulása különbözik-e a két életkori csoport között. Végül a tanul­mány az azonos érzelmi és viselkedéses mintázatok alapján meg kívánja alapozni a győzelemmel és a vesztéssel való megküzdés általános modelljét. A vizsgálatban 351 középiskolás és 289 egyetemista adatait elemeztük. A válaszadók által kitöltött, a győzelemre és vesztésre adott érzelmi és viselkedéses válaszokat feltáró, zárt kérdéses kérdőív válaszai­nak faktorelemzése után nyert faktorokon elvégeztük a konstruktum ekvivalencia vizsgálatokat. A két különálló csoport esetében a feltárt reakciómódok többsége konstruktum ekvivalensnek bizonyult, a köztük lévő kapcsolat pedig funkcionálisan ekvivalensnek (azonos irányú szignifikáns korrelációk). A két csoport között nein találtunk életkori különbséget, különbség volt azonban a Budapesten és a vi­déken élők és tanulók között. A Budapesten élők (középiskolások és egyetemisták) kiegyensúlyozottabb megküzdési stratégiákkal rendelkeztek, mint a vidéki egyetemisták. * A tanulmány megírása során Fülöp Márta az OTKA K 104332 támogatásában részesült.

Next