Garai László: Személyiségdinamika és társadalmi lét (Budapest, 1969)

I. A marxista pszichológiai antropológiai előfeltevései

egy hatvanmillió lakosú állam polgárainak fele a fajtisztaságot látja ma történelmi céljának?” (uo. 263. o.). A fasizált tömegek — köztük munkástömegek — irracionális viselkedésére keres­tek pszichológiai magyarázatot FREUDnál azok a marxisták, akik úgy vélték, hogy Marx szociológiája az egyéni érdekekből szervezett proletár gazdasági érdekek vagy a világtörténelmi szükségszerűségből derivált proletár politikai érdekek racio­nális érvényesülési útját rajzolja meg. Spirituálistól személyiségmodellek: intellektualizmus és antiintéllektualizmus Az intellektualizmus és az antiintéllektualizmus az embert, lényegét tekintve, szellemi lényként kezelik. Sajátosan alakult ezért a spiritu alista személyiségmodellek és a marxista társa­dalomelmélet viszonya. Jóllehet ezek a modellek önmagukban nem voltak sem idealisták, sem materialisták, de az a tény, hogy pusztán spirituális tényezőkkel operáltak, hogy történe­tileg idealista vagy agnosztikus filozófiai rendszerekhez kap­csolódtak, hogy a tudományos eredményekből időnként maguk a kutatók is levontak a filozófiai forrásoknak megfelelő ideoló­giai következtetéseket — mindez a társadalomelmélet műve­lőit eleve kritikusabb álláspontra hangolta, mint a naturalista modellek esetében. így történt, hogy az intellektualizmus logikai fejlődésében nemcsak az elősémával — az asszociációval — operáló elmélet, hanem az ezt felváltó alaklélektan sem keltette a marxista pszichológiai elmélet illúzióját, annak ellenére, hogy ez utóbbi­ban már jelentkezik egy lényeges dialektikus mozzanat: a külső érzéki anyag és a belső szemléleti formák közötti feszültség és ennek megoldódása az insight-ban. Megjegyzendő, hogy itt a feszült­ségnek és megoldódásának egyáltalán nincsenek személyiség­dinamikai konzekvenciái — mint a behaviourizmus vagy a freu­dizmus logikai fejlődésének első etapján láttuk. A folyamat eredményeképpen csak az érzéki anyag kap új szerkezetet, illetőleg az a priori szemléleti formák új meg új aktuális érzéki anyagon bizonyítják hatalmukat, de magának a személyiség­nek semmilyen változására vonatkozóan nem lehet a folyamat­ból következtetést levonni. Az antiintéllektualizmus esetében az analóg összefüggéseket elmélyítette, hogy a marxizmus negatív attitűdje az idealiz­mussal szemben kiegészült az irracionalizmussal szemben el-66

Next