Gazda István (szerk.): Einstein és a magyarok. Szakírók, bölcselők, publicisták a relativitáselmélet bűvöletében 1905-1945 - Magyar Tudománytörténeti Szemle Könyvtára 38. (Budapest, 2004)

7. rész: Hogyan látja Einstein a világot és hogyan látják őt?

De kétlem, hogy otthonabb otthona lesz Einsteinnek Jeruzsálem, mint Berlin vagy London. Arra vagyunk ítélve, hogy a jövő polgárai legyünk, s abban a hazában éljünk, amelyet magunknak kell megteremtenünk, bár­mily kényelmetlen is ez. Palesztina épül, de a háttérben ott magasodik Anglia impozáns és céltudatos alakja és József Attila versére emlékszem: Úgy szabadulsz, ha kényedül nem raksz magadnak olyan házat, melybe háziúr települ. 4. Einstein szocializmusa higgadt és tárgyilagos. Értelmi és értelmes szocia­lizmus. Nem fűti sérelem és osztályérzés. „A technika fejlődése az egyén­től mind kevesebb és kevesebb munkát követel a közösség szükségletei­nek kielégítéseire. A munka tervszerű elosztása mind követelőbb szük­séggé válik, és ez az elosztás az egyén anyagi biztonságához fog vezetni.” A válság fő okát a marxi magyarázat alapján a termelés tervszerűtlensé­­gében látja, s így a kivezető utat is a tervgazdaság mérsékelten haladó megvalósításában ajánlja. Szinte azt kérdezi: mindez egyszerű, sokkal egyszerűbb, mint az általános és speciális relativitás elve, miért nem csi­náljátok már meg? S mindez így is van, de úgy látszik, a legegyszerűbb dolgokat lehet a legnehezebben és legbonyolultabban megvalósítani. Az emberi társadalomra, sajnos vagy nem sajnos, nem érvényes sem a mate­matika, sem a logika, s az utóbbi csak akkor érvényesül, ha szenvedély és erő, szóval logikátlanság áll mögötte... 5. Einstein világképének legérdekesebb és legizgatóbb része az, amely a tu­dományos kutatás hajtóerőiről szól. „A részünkre áthatolhatatlan létezé­sének és ama legmélyebb értelem és legragyogóbb szépség megnyilvánu­lásának tudata, amelyet értelmünk csak legprimitívebb alakjában közelít­het meg - ez a tudat és érzés igazán vallásossá tesz. Ebben az értelem­ben, de csakis ebben, tartozom én a mélyen vallásos emberek közé” ­­írja. (De a fordító nem így fordította, hanem értelmetlenül.) Einstein e vallásosságban nem áll egyedül: a legtöbb modern kutatótól hallhatunk hasonló kijelentéseket. Ez a „kozmikus vallásosság” Einstein szerint „a tudományos kutatás legerősebb és legnemesebb hajtórugója”. Einstein tehát ugyanakkor, amikor elveti a félelemvallásokat, sőt a személyes isten hitét is, a pozitív vallásoktól függetlenül vallásosnak vall­ja magát, vallásosnak vallja azt a szorongó érzést és csodálatot, amely a kozmosszal szemben fogja el. Mint másutt mondja: panteista, mert csak a 536

Next