Gergely András: Egy gazdaságpolitikai alternatíva a reformkorban. A fiumei vasút - Értekezések a történeti tudományok köréből. Új sorozat 98. (Budapest, 1982)

GERGELY ANDRÁS EGY GAZDASÁGPOLITIKAI ALTERNATÍVA A REFORMKORBAN A FIUMEI VASÚT Értekezések a történeti tudományok köréből Új sorozat 98. Hogyan törhet ki Magyarország viszonylagos gazdasági elszigetelt­ségéből? Milyen új külkereske­delmi irány alakítható ki, amely közvetlen bekapcsolódást bizto­síthat a világkereskedelembe? Ez a kérdés a 18. század végétől fog­lalkoztatta a magyar politikuso­kat. A választ keresők figyelme kezdettől a Duna és főként az Adriai-tenger felé fordult. A fiumei közúti összeköttetés nehézkes volta miatt az 1830-as évektől kezdődően egyre többen szorgalmazták a vasúti összeköttetés kiépítését. Az 1840-es évektől a követi utasítások­ban is kifejezésre jutó általános kívánság lett a fiumei vasút meg­építése. Hogyan, milyen erőből építsenek a tőkeszegény ország­ban? Merre vezessék a vasutat? Nagy vita és politikai küzdelem bontakozott ki a lehetséges megol­dások körül, s a válasz az 1847 — 1848. évi utolsó rendi országgyűlé­sen már a politikai táborok erővi­szonyait lett volna hivatott eldön­teni. A fiumei vasút ügyét az önálló magyar gazdaság- és közlekedés­­politika, illetve a kormányfelelős­ségért folytatott küzdelem egészébe illesztve, annak meghatározó moz­zanataként mutatja be Gergely András e munkája. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST

Next