Gramsci, Antonio: Válaszút a pedagógiában (Budapest, 1979)

ANTONIO GRAMSCI VÁLASZÚT A PEDAGÓGIÁBAN „A címet, amelyet ennek az antológiának adtam, nem találjuk meg Gramscinál, de azt hiszem, tükrözi pedagógiai vizsgálódásának nyílt és vívódó jellegét, azt, hogy kezdetben bevallottan bizonytalan volt, melyiket válassza a világról és az emberről szóló két koncepció, a természeti-spontán és a történeti­­-voluntarista koncepció közül. Az a körülmény, hogy, ha bizonytalanul is, de elindult az egyik irány­ba, és egyértelműen el is jutott oda, nem változtat kezdeti felfogása alternatív jellegén és azon a tényen, hogy az el nem fogadott hipotézis igényei gyakran fellelhetők az elfogadott hipotézisen belül. Ami azonban a leglényegesebb, nemcsak Gramsci állt szemben ezzel az alternatívával, de szerepet játszik az napjaink pedagógiai vitáiban is.” — így jellemzi Mario A. Manacorda, Antonio Gramsci pedagógiai munkásságának nagyhírű olasz marxista kutatója, jelen kötet válogatója azt a gondolati ívet, melynek mentén a nagy marxista gondolkodó neveléssel kap­csolatos írásait elrendezte. A kötet az új iskola meg­teremtéséért folyó küzdelem forrásaként tárja elénk Gramsci szellemi hagyatékának egy részét. A mű hazai átültetése hasznos segítséget nyújthat legidőszerűbb nevelési feladataink megoldásában is, hiszen Gramsci érdeklődésének középpontjában az új társadalom új emberéhez méltó iskolamodell elő­feltételeinek és alkotóelemeinek feltárása áll. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST

Next