Halász László: Vizsgálatok az irodalmi mű megítélésének pszichológiai közvetítéséről (Budapest, 1980)

Kiegészítések

igényesebb és legkevésbé igényes, a legkomplexebb és legkevésbé komplex, a legkreatívabb és a legkevésbé kreatív stb. kísérleti személyek ítéletei között: a) amikor jelentős presztízsű alkotók, objektíve értékes és nekik is tetsző műveit értékelik a szerző nevének ismeretében, illetve anélkül, b) amikor presztízs­hatással nem rendelkező szerző, objektíve értéktelen, de alapjában ugyancsak kedvezően fogadott művét értékelik a szerző nevének ismeretében, illetve anélkül? A személyiségváltozók adatait ogive-transzformáció révén ötfokú skálára vittük át. Ezután kigyűjtöttük egy-egy személyiségváltozó azonos skála­fokához tartozó összes műítéletet, azaz cellánként kiírtuk, hogy azok, akik adott személyiségváltorzóban az 1 értékhez tartoznak, milyen ítéleteket adtak F, L, U, I versrészletekre, ugyanígy a 2, 3, 4 és 5 értékhez tartozóknál. A 3 értéksávot mint semleges tartományt választóvonalként kezeltük, és szembe­állítottuk az adott személyiségváltozó 1-2 értékéhez tartozó versítéleteket (felbontva a maximálisan kedvező és a többi ítéletre) a 4—5 értékhez tarto­zókkal, hasonló bontásban. A kapott négymezős kontingenciatáblázat ada­taiból folytonossági korrekcióval x2 számítást végeztünk, hogy megtudjuk: a két szembeállított alcsoport műítéletei eltérőek-e vagy sem. Azaz nagyobb-e a valószínűsége annak, hogy az egyik alcsoport (a relatíve kedvezőbb szemé­lyiségjeggyel rendelkezők) máshogyan ítéli meg a szóban forgó versrészleteket az ismertetett körülmények között, mint a másik alcsoport (a kedvezőtlenebb személyiségjeggyel rendelkezők). 12. § Feltétlenül érdemes egybevetni az eredményeket a korábban már említett, KMK keretében végzett vizsgálat megfelelő részével. Az 528 személyt (egy­­harmaduk főiskolát-egyetemet, ötödük gimnáziumot, ötödük általános iskolát végzett, a többiek pedig szakmunkásképzőt és szakközépiskolát) a kulturális értékorientációs skála pontszámai alapján három csoportba soroltuk, és össze­hasonlítottuk a versrészletekre adott átlagítéletekkel. A művek ezúttal min­dig a szerző nevének feltüntetése nélkül szerepeltek. A Farkasl.-, illetve József Attila-versrészletek megítélésében közöttük sincs eltérés. De a Radnóti-, ületve Ady-versrészletet az a csoport, amelynek tagjait pontszámúk alapján igényesnek véljük, érdemlegesebben kedvezőbben ítélik meg, mint az ellentétes pontszámú csoport. Ha figyelembe vesszük azonban, hogy jelen kísérletben III. osztályos gimnazisták vettek részt, akiknek tan­anyaga még nem foglalkozott Radnóti, Ady, József Attila költészetével, ezzel szemben a KMK-vizsgálatban valamivel több, mint a személyek fele viszonylag sokat tanult róluk utolsó évi gimnáziumi és főiskolai, egyetemi tanulmányai 148

Next