Haulisch Lenke: A szentendrei festészet. Kialakulása, története és stílusa 1945-ig (Budapest, 1977)

A szentendrei festészet kialakulása és története 1945-ig

irányzattól, melyet főiskolás korában művelt, realisztikusabb, testesebb ábrázolás felé törekszik; szociális témájú műveket fest, példaképei Nagy Balogh János és Derkovits Gyula. 1938-as kiállítása anyagából az Alvó gyerek, az Altatódal, a Farako­dás című képei Szentendrén készültek.212 A helyi festészet témavilágához alkalmazkodik a Szerb templom előtt vagy a Darupiac (156., 157. kép).213 1938-tól Londonban, Párizsban éltek férjével. 1940-ben költöztek vissza Pestre. Ebből az évből is több szentendrei munkája származik; jellemző az Üt a Szamárhegyre.214 Számos rajztanulmányt készített a Darupiacon áruló vagy a dunai hajókon alvó kofákról is a 40-es évek első felében. 1938-ból való Cserepes ISTVÁNnak (Budapest, 1901. febr. 15. —1944 végén elhurcolták a nyilasok) a Szentendrei utca című festménye;215 jelenleg az egyetlen munka, amit nem is rövid szentendrei tartózkodásaihoz hozzáköthetünk (159. kép). Cse­repes István pályáját vasmunkásként kezdte, 1926—30 között Csók-növendék volt a Képző­művészeti Főiskolán. 1930—31-ben állami ösztön­díjjal Párizsban élt. Csók tanítása és a párizsi iskola meghatározóan hatottak művészi fejlődésére. Először a művésztelep meghívására jött Szent­endrére a 30-as évek második felében; a telepen tartózkodott több mint egy évig,216 majd elhagyta a telepet, és 1941-ben már Szántó Piroskáékkal találjuk a Haluskai-tanyán.217 A kommunista­szimpatizánsok közé tartozott, s ez az 1940-es évekre igen megnehezítette az életét. Utolsó nya­rán, az 1944-esen ugyancsak Szentendrén bujkált a nyilasok elől.218 1938-as keltezésű Bene Géza (Csaca, 1900. ápr. 1.—Budapest, 1960. máj. 22.) legkorábbi szent­endrei festménye is.219 Bene Géza Barcsay kor­osztálya, vele együtt kezdett Vaszarynál 1920-ban, ő azonban végig, 1924-ig megmaradt ennél a mes­ternél. A 20-as években azt a plasztikus, klasszici­­záló ábrázolásmódot műveli, ami Szőnyinek és Aba Nováknak is saját ja, bár már ekkor kiütközik képein az érzékeny kolorista. József Attilát már 1923-ban ismerte, Kassákot is annak hazajövetele után.220 Általában a legújabb törekvések felé tájé­kozódott, és ez az orientálódása valamilyen naiv szocialista szellemmel párosult. A 30-as évek első felében merevebb, tárgyias ábrázolásmód jellemző rá — ebben rokon Barcsay, Korniss, Paizs Goebel vagy Ilosvai Varga korabeli művészetével. Nem véletlen, hogy köztük találja egyik legjobb barátját — Paizs Goebel Jenő személyében. Feltehetően ő vonzotta többször a 30-as évek második felétől Szentendrére, bár ugyanebben az időben párhuza­mosan Nógrád megyében, Bánk és Hollókő környé­kén is dolgozott a falukutató mozgalmak hatására. Szentendrén nagyméretű, lángoló színű akvarelle­­ket készített (188., 189., 190. kép), melyeknek szaba­dabb, expresszívebb kompozíciós formái hasonla­tosak az ott kialakult felfogáshoz.221 Ha ebben talán hatott rá Barcsay kifejezésmódja,222 az ő kiforrott, újszerűén, testesen kezelt akvarelltechni­­kája viszont Paizs Goebel 40-es években hasonló technikával készült munkáira volt befolyással. Bene Géza későbbi, a felszabadulás után kialakuló művészete a Szentendrén általában leggyakrabban használt motívumokat (ház, domb, fa) és szerke­­zetes-expresszív előadásmódot egyszerűsítette saját egyéniségére szabott formavilággá. 1938-ban négy hónapot töltött Szentendrén Schubert Ernő (Bácsfa, 1903. dec. 17.—Buda­pest, 1960. okt. 15.), aki ebben az időben a Szo­cialista Képzőművészek Csoportjának tagja — és Pesten textilfestéssel foglalkozik. A Szentendrén töltött hónapokról így nyilatkozott: „Reggeltől estig festettem tájat, embereket, vizet, eget, és teljesen elfelejtettem, hogy idehaza szövőszékeim között töltöm az életem.”223 Schubert Ernő 1945 után egyik fő alakja a szentendrei művésztelep átszervezőinek, ő maga is a telep tagja lesz. 1938-tól tartózkodik a szentendrei művésztelepen Gálefy Lola, Kántor Andomé (Nagyenyed, 1902. máj. 26.—). Réti-tanítvány. Szénrajzait lendületes vonalvezetés, festményeit lágy, nőies líra jellemzi ebben az időszakban (163., 164., 246. kép). Egyik kedves modellje volt Paizs Goebel Jenőnek, de Rozgonyi László is megfestette pasztelljein. A 30-as évek közepétől több nyáron át tartóz­kodott és festett Szentendrén Pap Gyula (Oros­háza, 1899. nov. 10. —). Feltehetően jó barátja, Kállai Ernő nyomán látogatott el ide, akivel egy évben tértek haza Berlinből Hitler hatalomra jutása után. A szentendreiek számára nagyobb­részt nosztalgia volt Európa, Pap Gyula számára valóság. A Tanácsköztársaság megdöntése után, 20 évesen Bécsbe ment dolgozni és tanulni, ahol kapcsolatot tartott a magyar emigrációval, első­sorban Uitz Bélával. Majd Johannes Ittent keresve, kinek művészete vonzotta, Weimarba került. Itt csatlakozik a Bauhaushoz, és 1920—23 között részt vesz annak kutatásaiban. Annak első korszerű fém­tárgyai, illetve fémplasztikái az ő nevéhez fűződnek. Hazatérése után egy ideig Erdélyben fest, majd Itten meghívására visszamegy Németországba, és 1926—33 között a berlini Itten-Schule tanára lesz. Pap Gyula már a 20-as évek elején azon fárado­zott, hogy az elvont elemekkel síkszerű szerkesztés­ben egyesítse a természet által inspirált formákat, 62

Next