Haulisch Lenke: A szentendrei festészet. Kialakulása, története és stílusa 1945-ig (Budapest, 1977)

A stílus

kát, melyek a szentendrei, egy-két motívumra szűkített típust előkészítik. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy a természeti kép már a nagy­bányaiaknál is preformált volt. Ők is „motívum”-ot festettek, és a vedutához viszonyítva szűk, zárt képtér, az ismétlődő elemekkel a nagybányai stílus ismertetőjegyei közé tartozik21 — más egyéb megkülönböztető jegyeivel együtt. A szentendreiek­nél tovább szűkül a képtér, és a naturális rész­letezést elvontabb összefüggéskeresés váltja fel, de az alapvető meghatározottság: az individuális nézőpont megmarad. A szentendrei festészet történetileg nagyjában párhuzamos művészeti analógiáinak azokat a törekvéseket tekinthetjük, amelyek a kubizmus, illetve a konstruktivizmus racionális alapelveit az érzelmivel, emocionálissal, poetikussal oldották fel — tehát a szubjektumnak engedtek nagyobb teret, nem hanyagolva el azonban a képszerkesztés törvényeit sem. Ez a magatartás, ha a képző­művészet fejlődési vonalát tekintjük, aktuális volt annyiban, hogy a kubizmus és konstruktivizmus, illetve a belőlük származó ún. autonóm kép nem engedett túl nagy teret a fantáziának, uniformi­­zálódás veszélyével járt. Hasonló válasz volt ez, mint amilyet a századforduló naturalizmusára a szimbolizmus, illetve Nietzsche, Freud, Bergson intuicionizmusa adott.22 A szocialista törekvések nagy képviselőinél is előtérbe kerül a két világ­háború között a személyes, bensőséges, inkább közvetlen, mint ágáló hangnem. Derkovits Gyulá­nál éppenúgy felfigyelhetünk erre, mint József Attilánál, de pl. az orosz konstruktivisták: Malevics vagy El Lissitzky is poétikus irányba fejlesztik tovább életművüket.23 Az európai progresszív polgári festészet érdeklődési középpontjában álta­lában ez a művészi problematika állt a két világ­háború között.24 Az olaszoknál a háború előtt keletkezett pittura metafisica már azzal az igénnyel lépett fel, hogy a köznapi dolgok képét különleges jelentőséggel ábrázolja. Legfontosabb képviselőjének, Chiricó­­nak Turini melankólia című, Nietzsche emlékének szentelt képe és egykorú hasonló művei, mint lát­tuk, Paizs Goebel korai szentendrei korszakát is befolyásolta (294—297. kép). A metafizikus festé­szetnek későbbi, két világháború közötti szelídebb, poétikus következményei, illetve a konkrét fes­tészet tárgyias-lírai áttételei azok, amelyeket párhuzamba állíthatunk a szentendrei festészet tendenciáival. Soldati művészete25 például éppen­úgy analógiája Komiss és Vajda művészetének, mint Klee-ének vagy Ozenfant-énak (288. kép). A német művészetben a párhuzamot ugyancsak ott találjuk, ahol a kubizmus és az autonóm kép eredményeit költői, poétikus vonásokkal ruház­zák fel a „romantikus teljességélmény” nevében — ahogyan Werner Haftmann mondja.26 A Blaue Reiter, illetve a részben belőle fejlődött Bauhaus művészeinek munkái képviselik ezt elsősorban. Paizs Goebel állatképei valódi jelentésükben több rokonságot mutatnak Franz Marc szimbolikus vonatkozású, állatsorsokat ábrázoló festményeivel, mint Henri Rousseau naivan álmodozó műveivel (297., 298. kép). Javlenszkij ikon- és maszkmeta­­morfózisos arcvariációiban és Vajda meg Korniss maszkjaiban sem nehéz felfedezni a párhuzamos vonásokat, mint ahogyan Klee, Feininger, Schlem­mer két világháború közötti racionális és misztikus hatást egyesítő művészetét illetően sem (226., 273., 274., 275. kép). A Bauhaus kevésbé ismert mesterei, mint Georg Muche vagy Moses Bagel művészeté­ben még közvetlenebb analógiákat is találha­tunk (290., 291. kép). A francia festészetben Juan Gris fejezte ki leg­kerekebben a kubizmus reakcióját: a festészet matematikai oldalát kell humanizálni. Ez a szán­dék talált szélesebb megfogalmazásra a purizmus esztétikájában, mely csoportosulásban később Gris is részt vett, s melyre már utaltunk Korniss művészetével kapcsolatban. A szürrealizmus drasz­tikusabb megnyilatkozásai nem érintették mélyeb­ben a szentendreiek művészetét. Picasso és Chagall művészetével találunk némi párhuzamot Ámos munkáiban, de mindezt a Nagybányából levezet­hető magyar festőiség józan keretei közé szelídítve. A csehszlovák művészetben, rendkívül jellemzően a korszándékra: az 1928-ban megjelent Poetizmus Manifesztuma jelképezi azokat a tendenciákat, amelyek hasonlóak a szentendreieknél ösztönösen kialakult irányhoz. A csehszlovákoknál azonban szociális szándékkal egyesül az a többek közt Vladislav Vancura és Vítezslav Nezval nevéhez fűződő formaakarat, hogy a művekben a tudatos és ösztönös oldal egészítse ki egymást. Programszerű kifejezését adják a művészet és társadalom, a képzőművészet és irodalom, a fizikai munkás és költő kollektív, egymást feltételező létezésének és a fiatal Szovjetunióban kialakult művészettel való együttérzésüknek.27 A korszak látása legpregnánsabban a 20-as években nagy fejlődésnek induló foto- és film­­művészeten keresztül fejeződött ki. Ez a két fel­lendülő művészeti ág kölcsönhatásban volt a kor­szak festészetével: még akkor is voltak érintkezési pontjaik, amikor mindegyik az anyagából követ­kező legtisztább megjelenítési eszközöket kereste. A szentendreiek témaválasztása hasonló volt az 1927-ben meghalt francia Eugene Atget külváro­sokat, legtöbbször ember nélküli részleteket, siká­torokat, omló vakolatú házfalakat ábrázoló képei­hez, melyek nagy hatással voltak a francia festé-76

Next