Heller Ágnes: A mindennapi élet (Budapest, 1970)

II. rész. Mindennapi és nem mindennapi

nük — szükségképpen — létre a tudatos viszony a nembeliséghez, illetve az egyed partikuláris önmagához. (Ha ez nem így volna, akkor partikularitásra épült élet egyáltalán nem is létezhetne.) A munkában mindig jelenlevő általánosítás korántsem mond ennek ellent. Az általánosítás ugyanis képességáltalánosítás, de nem személyiség­­általánosítás; ha valamely munka elvégzése előtt fel akarom mérni, hogy képes vagyok-e rá, akkor mindig egy vagy több képességemet (erő, ügyesség, tapasztalat) mérem fel, és sosem „viszonyulok” egyéniségemhez mint olyanhoz. Illetve, ha ez megtörténik, akkor már belép az erkölcs, akkor már a munkához való erkölcsi viszonyról és nem magáról a munkáról van szó. Azon túlmenően, hogy munka partikularitás köré rendezett életben is végezhető, arról is szólnunk kell, hogy a munka motivációi között igen gyakoriak a partikulári­sak. Ezt fejezik ki — többek között — a munka köznapi fogalmai is. Az emberek többnyire muszájból dolgoztak, azért, hogy alapvető életszükségleteiket kielégíthes­sék, hogy „kenyeret keressenek”. Az eszménykép a „Schlaraffenland” volt, ahol a szükségleteket munka nélkül lehetett kielégíteni, és még a sült galamb is az ember szájába röpült, A tulajdonos azért dolgozott, hogy vagyonát növelje, munkájának motívuma tehát a „bírás” volt. A munka tárgyáért (föld, termelőeszközök) folytatott harc, a munkahelyért, az előmenetelért folytatott harc a partikuláris motivációk megnyilvánulásának egyik alapvető területe. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a munkavégzésnél kizárólag a partikuláris motivációk vannak működésben. Lehetnek erkölcsi motívumaim is: tekinthetem a munka elvégzésének pontosságát, kifogástalanságát a tisztesség és becsület kritériu­mának. Lehet esztétikai motivációm is (egy igazi remeket szeretnék előállítani). Ez az attitűd a modem gyáriparban sem vész el egészen. Ezért írja József Attila, hogy „bár munkádon más keres — dolgozni csak pontosan szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes”. De a motivációk „kombinatív volta”, etikai és eszté­tikai mozzanatai mit sem változtatnak azon, hogy a partikularitás az, ami munkában van. Ezzel kapcsolatban még egy dologra kell figyelmeztetnünk. A munka teleologikus szerkezetéből folyik, hogy a munkafolyamatban célunkat valósítjuk meg: „sikerül” előállítanunk azt a terméket, melyet elképzeltünk. A sikeresség pedig mindig öröm­érzettel jár — nemcsak a munkában, hanem az élet bármely területén. Ez a sikeresség is tölthet be motivációs szerepet; aki már egyszer érezte a „nekem ez sikerül” örö­mét, az — többek között — azért fog újra effajta vállalkozásba, hogy megismétlőd­jék a sikeresség érzése. A sikerességérzés lehetősége természetesen a különböző mun­katípusoknál egészen különböző. ее) Válaszoljunk tehát most második kérdésünkre, mely így hangzott: lehet-e mun­kát tisztán mindennapi tudattal végezni? Hogy kérdésünkre értelmes választ adhassunk, kénytelenek vagyunk a „work”-öt az első értelemben használni, tehát használati értéket előállító objektivációs tevé­kenységet értünk rajta. Ha ugyanis a munkamegosztásból származó „work”-kate­­góriából indulnánk ki, akkor értelmetlenségek és különbségtételek végtelen sorá­hoz jutnánk, s ez a mi problémánk szempontjából irreleváns. 104

Next