Horváth János: Az irodalmi műveltség megoszlása. Magyar humanizmus - Az Akadémiai Kiadó reprint sorozata (Budapest, 1988)

II. A Hunyadiak magyar humanizmusa

48 A HUNYADIAK копа, Vitéz, a kancellár. Arra bízta fiai sorsát is, mikor az, be­­tegségéről értesülvén, Zimonyba sietett, halálos ágyához. Lehetetlen volt legalább vázlatosan fel nem idéznünk e nagyszerű pálya körvonalait és belső értelmét. A legigazibb re­­naissance-pályafutás volt az, a teljes ismeretlenségből az euró­­pai hírnév ormaira; nem öröklött, hanem egyéni célkitűzéssel; nem családi hagyományok továbbható erejéből, hanem családi jövendőt formáló sugallatból; nem ősi nemzeti ösztönökből, hanem a lángelme saját akaratából, az egyéniség önálló­ságával, eredeti, ősforrás-szerű önhatalmával. A nagy egyé­niség e lenyűgöző tüneménye már messze innen van a közép­koron s nemcsak szerves belső egységével, hanem sajátgyökerű' ségével is élesen elválik renaissance-előkészítő elődjétől, Zsig­­mondtól, ki elvesztett családi ereklyét nyert vissza, öröklött ősz­­szeköttetések segítségével, a császári koronában s magával együtt annak fényében sütkéreztette meg nemzetét. De a mi nagy Hunyadink jellemképe az olasz renaissance­­fejedelmekétől is különbözik. Bár ott tanulta a condottiere-mes­­terséget, hiányzik belőle minden kalandor vonás, hiú önérdek és öncélú becsvágy. Erkölcsi magasrendűsége mindennemű korlá­tolt önzésen fölülemeli. Növeli vagyonát és hatalmát, túl a ki­rályén: de nem él vele királya ellen. Ligába áll kisebb-nagyobb, egykorú renaissance-kiskirályokkal, Garaiak-, Üjlakiak-, Cilleiek­­kel, de a gyermek-király hazahozatalának s nyugodt uralmának biztosítására. Egy időben egy olasz fejedelemnek ajánlja fel a trónt, de a török „finalis destructiója" reményében. Afféle kiskirályokkal — csupa kalandos renaissance-pálya — tele volt az ország Hunyadi korában. Az ő önzetlen hűségéig egyik sem tudott felmagasztosulni. Nagy egyénisége nem ismerte a hatalom önkényét és szeszélyeit. Voltak személyfölötti eszmé­nyei: vallása, hazája, s egész életét azoknak áldozta. A nagy kö­zösségektől nem különítette el magát, hanem mintegy beléjük

Next