Horváth János: Rendszeres magyar verstan (Budapest, 1951)

Általános tudnivalók

ALTALANOS TUDNIVALÓK A vers a ritmusos beszéd egyik fajtája. Ritmusos a beszéd, ha hangzati alkata (»hangidoma«) tetszetős arányaival a tartalom­tól függetlenül is magára vonja a figyelmet. A beszéd hangzati alkatát hanganyaga elemi szakaszainak (szótagjainak) és nyomaté­­kainak (hangsúlyainak) időbeli elosztódása határozza meg. Ha ez az elosztódás tervszerűleg és folytatólagosan igazodik bizonyos eszményi mintához, mely lelkűnkben mintegy előre zeng, akkor a beszéd ritmusa verssé szabályosodik ; ha ellenben eszményi minta nélkül, szakgatott rögtönzésekkel, vagy csak alkalmi részletekben s következetlen módon alakul, akkor a prózaritmus jellegében marad meg. A ritmusos rendezettség lelki szükségletünk és igényünk. Emberi szellem beavatkozása nélkül nincsen ritmusos rend. Nincsen sem beszédünkben, mely különben is a lélek megnyilatkozása és kifejezése, sem pedig egyéb, szintén hallással érzéklendő jelen­ségekben : óraketyegésben, óra- és harangütések egymásután­jában, malomkerék zubogásában, vonatdübörgésben, vagy más effélékben. Ily tárgyi, külvilági hangjelenségek hangegyedei (egy-egy óraütés, egy-egy dobbantás) a valóságban egymástól elszigetelten és tagolatlan sorozatban követik egymást, s összefüggéstelen, széteső sorozatukat csak a mi felfogó érzéklésünk szervezi meg áttekinthető, és emlékezetünkben is nyomot hagyó, taglalt folyamattá a maga törvényei szerint : a hangegyedeket csoportba fogja össze, — kettesével, esetleg hármasával összetartozóknak, egymáshoz kap­csoltaknak értelmezi, s ily kisebb csoportokat megint párosával vagy hármasával egymásra utáltaknak, egyazon folyamat ízületei­nek fog fel, az ízületek kezdő elemeibe pedig indító nyomatékot, lüktetést érez bele. Az eső csepegését pl. ilyen szakaszos tagoltság­ban halljuk: »kipkopp, kipkopp — kipkopp, Äf^kopp«, vagy ilyenekben : »kipikopp, kipikopp — kipikopp, fo'pikopp«. Mintha, négy- vagy hatszótagos hangkapcsolatokat (ütemeket) hallanánk a cseppenések közönyös egymásutánjába. Valóban lehet és szoktak is valóságos verset belehallani pl. a harang kongásába : yivos voco, mortuos plango, I fulgura frango — Élőt hio ok, holtakért sírok, | mennykövet rontok. Ez esetben egy-egy harangütésre hol két, hol három szótagot mondtunk ; ha kettőt (»élőt«), akkor nyújtva, ha hármat (»holta-

Next