Illés László - József Farkas (szerk.): „Az Újnak tenni hitet”. Tanulmányok a szocialista irodalom történetéből V. - Irodalom - szocializmus (Budapest, 1977)

Kispéter András: Darvas József írói világképének kialakulásáról

illegális kommunista párt irányítása alatt — a baloldali erők összefogása a népfront politika szellemében a magyar kulturális élet területén.31 1939. december 8-án a Miksz által rendezett József Attila-emlékünnepségen Darvas tart a két évvel korábban tragikus körülmények között elhunyt költőről előadást. Itt József Attilát a legnagyobb magyar szellemek : Apáczai Csere János, Csokonai, Katona József, Berzsenyi, Széchenyi, Petőfi, Táncsics, Ady életútja folytatójának, kiteljesítőjé­nek nevezi. Saját szavait idézve: „József Attila a munkásság költője — de egyben az egész magyar szegénységé, az egész magyarságé. Az irodalom, a költészet területén 6 emelte a munkásságot a magyar szellem egyetemességébe. Őelőtte úgy jelentkezett a munkásság a versekben, az irodalmi alkotásokban, mint a múlt és jelen merev tagadója — az 6 verseiben pedig úgy, mint a jobb jövendő jogos örököse, aki magáénak érzi a múlt minden fájdalmát, de magáénak vallja az elmúlt évszázadok minden magyar érté­két is.”32 Olyan szavak ezek, amelyek azóta sem avultak el, mai József Attila értelme­zésünkben is igazak, érvényesek. Részt vesz Darvas minden fontosabb baloldali megmozdulásban. Alapító tagja az 1939. június 29-én megalakuló Nemzeti Par ászt pártnak. Cikkel szerepel a Népszava neve­zetes 1941. évi karácsonyi számában. Később ezt írja erről: „Én közvetlenül nem vol­tam szervezője ennek a számnak. Csak egyik cikkírója ... Tőlem Földes Ferenc (a mártír pedagógus-tudós) kérte a cikket — a későbbi Történelmi Emlékbizottság kommu­nista szervezője.”33 Ott van Darvas a Történelmi Emlékbizottságban is. Saját szavait idézve: „Tulajdonképpen a szabadságharcos hagyományaink körül tudtunk mi, kom­munisták, kialakítani egy elemi, nemzeti egységet.”34Tehát Darvas már ekkor kommu­nistának vallja magát, s ezt tanúsítják különböző megnyilatkozásai, írásai. Darvas József részvételét a népi írók mozgalmában kezdettől fogva a munkásmozga­lommal, a marxizmussal, sőt közvetve az illegális kommunista párttal való kapcsolat határozta meg. 6 az egyetlen a népi táborból, akiben — a fiatalkori bizonytalanságo­kat, Szabó Dezső imádatot leszámítva — semmiféle parasztromantika vagy harmadik­utas utópia nincsen. Igen hamar felismeri, hogy „sem a parasztromantika »örök paraszt« jelszava, sem a parasztpolgárosodás nem járható út. A parasztság inkább pro­­letarizálódik.”35 6 „mély réteg”-en, ahogyan abban az időben a parasztságot előszere­tettel emlegették, kezdettől fogva nemcsak a parasztságot érti, hanem az ipari munkás­ságot is, ugyanakkor figyelmen kívül hagyja „a polgárosodás útjára zökkenő nélkül rá­talált gazdag parasztságot”.36 Sohasem egyoldalúan elfogult a magyar paraszti szegénység, a „faluszéli házsor” embereivel szemben, mert tudja, „hogy egyszerűen csak vesződő, szegény emberek, akik nemegyszer egymást is szívesen eladnák, elárulnák, hogy élni tudjanak”.37 De azt is tudja, hogy él a parasztságban az emberibb sors, az „új magyar életforma” igénye, „mert vagy másképpen kell élniük, vagy sehogyan se fognak élni”. Vallja, hogy a pa­rasztkérdést csak a szocializmus oldhatja meg, éppen ezért a magyar helyzet, az osztály­viszonyok megértéséhez elengedhetetlennek tartja a marxista elmélet megismerését. Hirdeti, hogy bármily „hatalmas, kiaknázatlan értékek” vannak is a parasztságban, a 31 Uo. 104-109. 32 Emlékbeszéd József Attiláról. Kelet Népe, 1939. dec. 15.; ív. 73. 33 A Népszava függetlenségi számáról. ív. 525. 34 Uo. 527. 35 A népi írók útja. Népszava, 1941. ápr. 13.; ív. 123. 36 A középosztály válsága. Kelet Népe, 1940. júl. 1.; ív. 85. 37 Jegyzetek a „Faluszélről...” Kis Újság, 1941. aug. 20.; ív. 79. 36* 563

Next