Illés László - József Farkas (szerk.): „Vár egy új világ”. Tanulmányok a szocialista irodalom történetéből IV. - Irodalom - szocializmus (Budapest, 1975)

Agárdi Péter: A szocializmus mint költészet

érdekelte.” S felvázolva a korabeli költészet irányzatait (téves minősítéseket is osztva azonban, például a „népi” líra túl sommás értékelésekor), teljes nyíltsággal fogalmazza meg tendencia és pártosság dilemmájának konkrét, József Attila-i megoldását: „Verseiben nem téma volt a szocializmus, hanem lényeg. Ez óvta meg attól, hogy irányverseket írjon.” József Attila világnézeti és művészi fejlődése — mondja a kritikus — az osztálytudatosság erősödését mutatja, a munkásság még az osztályharcos frazeológiát is megtalálta ver­seiben. Csakhogy — s ez ismét csak egyértelmű szembesülés a proletkultos­­szektás normarendszer mind „pozitív”, torzítva kiemelő, mind „negatív”, zárójelbe-tevő megítéléseivel szemben — mégsem a frazeológia teszi szocia­listává József Attila líráját. Hiszen ő „fölemelte ezeket a szavakat és oly könnyedén, oly költőien illesztette versébe, [... ] mintha égről, tavaszról, ködről vagy falevélről beszélne. És ezt nem lehet csak versművészete javára írni. Mert nemcsak arról volt szó, hogy néhány kifejezésnek polgárjogot szer­zett, hanem arról, hogy olyan lírát alkotott, amelynek természetes elemei vol­tak ezek a kifejezések. Az első volt a magyar irodalomban, aki olyan politikai lírát alkotott, amelyben bölcselmi mélységeket tárt fel, az első volt a magyar irodalomban, aki a szegényemberek, a proletárok életének, küzdelmeinek, osztályharcának színét, ízét, hangját és filozófiáját a közösség kozmikus mértékéig fejlesztette, tehát a legemberibb emberi szintjéről mutatta meg. [...] A háború utáni nemzedék nemcsak legtehetségesebb, hanem legkorszerűbb hangú költője volt. Ő adta legszebb, legigazabb meghatározását korunknak, magunknak, lényünknek.” Hasonló szellemben szól a kritikus másutt is József Attiláról.43 Számos kisebb írás jelent még meg József Attiláról a szociáldemokrata saj­tóban az évtizedforduló körül, gondolati-szemléleti gazdagodás azonban már nemigen jellemzi őket, s még kevésbé esztétikai-irodalomtörténeti elmélyülés. Sőt ellenkezőleg: mintha a politikai nyomás, a fasizmus közvetlen veszélye és a népfrontpolitika irodalmi képviselete együttjárt volna egy bizonyos fokú szemléleti visszalépéssel, téma-központú tartalmi-esztétikai beszűküléssel is. Egyoldalú és méltánytalan lenne azonban ez a kritikatörténeti minősítés, ha nem értékelnénk a kor kihívására adott közérthető választ és a népfront­kritika mozgósító ihletését. A direkt proletárvonatkozást és az életmű „pedagógiai jelentőség”-ét emeli ki az illegális kommunistaként a Népszavában dolgozó Kállai Gyula,44 valamint Révész Ferenc.45 46 * 1942. dec. 6-án a vasárnapi szám kulturális melléklete több cikkben48 emlékezett az öt éve elhunyt költőre, az aktuális hangsúly itt viszont a fasizmus, a megbomló értelem elleni József Attila-i küzdelem tragikus szépségére került. Nem soroljuk tovább a Népszava József Attila-cikkeit, elég csak Nádass József Németh Andor könyvét bíráló cikkét megemlíteni, amely a kassáki avantgardizmus és a József Attila-líra fejlődésének izgalmas kérdéseiről mond 43 Szélpál árpád: József Attila összes versei. Szocializmus, 1938. 300 — 301. és József Attila emlékezete. Népszava Naptár, 1939. Bp. 45—48. 44 Káixay Gytjla: József Attila emlékezete. Népszava, 1940. dec. 5. 7. 45 Révész Ferenc: József Attila. Népszava. 1941. aug. 5. 1. 46 Öt esztendő [névtelen megemlékezés]; Gró Lajos: „Nincs bocsánat”; Nádass József: József Attiláról. Népszava, 1942. dec. 6. 11 — 13. 7* 99

Next