Illés László (szerk.): „Az időt mi hoztuk magunkkal”. Tanulmányok a szocialista irodalom történetéből VI. - Irodalom - szocializmus (Budapest, 1985)

Egri Péter: Lukács György líraelméletéről

kezdett kötött formát ölteni. Ennek eredménye egy olyan kötött költői és zenei nyelv lett, amely rugalmas, modern formában foglalja magába és szintetizálja a szabad vers és az atonális zene eredményeit (Eliot követőinek, Audennek és Spendernek a költészete, Éluard, Aragon vagy József Attila kései lírája, Schönberg néhány késői szerzeménye, Bartók zenéje általában és különösen utolsó periódusa, amelyre az avantgarde diszharmónia, a népi hangvétel s a preklasszikus és klasszikus fegyelem egyensúlya jellemző). Mindezeknek a tényezőknek és fejleményeknek egy irányba mutató, egymást erősítő bizonysága azt látszik alátámasztani, hogy ha a „natura naturans” kategóriáját történelmi és összehasonlító perspektívába helyezzük, akkor az nemcsak a metrikusan kötött és rimes költészet, hanem a modern lirai fejlődés szabad verses formáinak magyarázatára is alkalmas. Az előzőekből már nyilvánvalóvá kellett válnia, hogy a „költészet” fogalmát mindvégig úgy tekintettük, mint a líra legkristályosabb formáját. Mindazok a formai megoldások és eszközök, amelyek a költészetet szorosan kötötté teszik (mérték, rím, trópusok) s azt a célt szolgálják, hogy felfokozzák a költői ént, szükségképpen a lírában összpontosulnak, ahol a művészi alkotás szubjektuma és objektuma azonos: a költői én. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenfajta költészet líra is egyben: a versbe szedett hirdetések vagy nyelvtani szabályok természetesen nem azok. Sem pedig az az állítás, hogy a költészet a líra legvilágosabb, legkoncentráltabb formája, nem jelenti azt, hogy nincs líra a költészeten kívül. A regényeknek vagy a drámáknak is lehet erősebb vagy gyengébb lírai jellege, még ha prózában íródtak is. De általában minél líraibbak, annál hajlamosabbak a költészetre jellemző tulajdonságok felvételére (kötöttebb ritmus, eredeti trópusok, ismétlődő retorikus fordulatok stb.), még ha ezeknek a jellegzetességeknek a koncentrációja nem éri is el a költészet szintjét.96 e6 Vö. Egri Péter: A Költészet valósága. Líra és lirizálódás. Bp., 1975. 215—226., 241—256. Lukácsnak a lirai valóságtükrözés speciális mivoltáról szóló meghatározásában találhatjuk meg legtömörebb megfogalmazását a szubjektum—objektum azonossága problémájának, amely őt egész életében foglalkoztatta. A szubjektum—objektum-viszony filozófiai elemzése már korai, idealista rendszerében is felbukkan: G. Lukács: Die Subjekt—Objekt Beziehung in der Ästhetik. Logos, Bd. VII. (1917— 18) Heft 1. 1 —39. — Heidelberger Ästhetik (1912— 18). Aus dem Nachlaß herausgegeben von G. Márkus und F. Benseler. Luchterhand, Darmstadt und Neuwied, 1974. 91—132. Magyarul: A heidelbergi művészetfilozófia és esztétika. Bp. 1975. 333—376. Az azonos szubjektum—objektum nagy szerepet játszik a Történelem és osztálytudat idealista vonásai között, mivel Lukács - mint Hegel — az objektivációt az elidegenedéssel azonosítja, és így filozófiai álláspontja nem áll messze azokétól a baloldali expresszionistákétól, akiket később erősen támadott, és csak legutolsó éveiben kezelt nagyobb megértéssel (Geschichte und Klassenbewusstsein. Berlin, 1923.). Lukács későbbi bírálatát I. Lukács Gy.: Marxista fejlődésem: 1918—1930. In: Történelem és osztálytudat (Bp. 1971.714—717.) Az azonos szubjektum—objektum materialista filozófiai kritikáját megtalálhatjuk A fiatal Hegel. A dialektika és az ökonómia összefüggéseiről c. 1938-ban befejezett műben. (Bp. 1976. 483., 523.) A kategória újra felbukkan a művészetre alkalmazva a materialista esztétika fogalomrendszerének keretei között Az esztétikum sajátosságában (I. 515: „.. .az. a tétel, amely szerint nincs objektum szubjektum nélkül, ismeretelméletileg merőben idealista jelentésű ugyan, de az esztétikai szubjektum—objektum viszony szempontjából alapvetően fontos. .."), és különösen éles megfogalmazást kap Lukács lírameghatá­rozásában (i. m. 1. 613. — Ady, a magyar tragédia nagy énekese. In: Magyar irodalom — magyar kultúra. 169). 462

Next