Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Szathmári István: A magyar stilisztika az utóbbi két évtizedben

28 ben funkcionális alapokon álló, a leíró nyelvtan felépítését követő tankönyv. Mivel kevés előmunkálatra támaszkodhatott, és egy hosszú pangó korszak után látott napvilágot, bár szerepét jól betöltötte, ma már föltótien kiegészítésre és az új eredményeket, törekvéseket figyelembe vevő átdolgozásra szorul. Az utóbbi szempontból előrelépést jelent rövidebb terjedelme ellenére is, négy ko­lozsvári kolléga (Bartha János, Horváth Tibor, Józsa Hagy Mária, Szabó Zoltán, az utóbbi szerkesztő is) „Kis magyar stilisztiká”-ja (Bukarest, 1969.). Tulajdonképpen egy korszak lezárását jelenti ,,A magyar stilisztika útja” című gyűjtelékes munka (Szathmári István. Bp., 1961.), amely egyik rész­legében (417 — 544) lexikonszerűen dolgozza fel a stilisztikai fogalmakat. b) A tanulmánykötetek és nagyob részlettanul­mányok közül a következőket emelném ki. Rendkívül jelentős a harmadik korszak legrangosabb stilisztikusának, Zolnai BÉLÁnak a hatása. Modern voltát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a francia és a német stilisztikai iskolák alapos ismeretéről tanúskodó, finom stílusérzékkel megírt dolgozatai az első megjelenés után 2 — 3 évtizeddel később, kötetben kiadva (Nyelv és stílus. Bp., 1957., továbbá Nyelv és hangulat. Bp., 1964.) ismét igen termé­keny! tőleg hatottak kutatásainkra. A magyar hangtan stilisztikája szinte tel­jesen kikerekedik Zolnai munkásságából. Az 1961-ben megjelent „Stilisztikai tanulmányok” (Bp., Gondolat ki­adó) nyolc dolgozata egyrészt már dokumentálja a III, kongresszus után megindult intenzív munkát, másrészt több író, költő stílusának a feltárásá­hoz, illetőleg lényeges stilisztikai jelenségek (Bárczi Géza: a nyelvjárási ele­mek szépirodalmi szerepe; Bóka László: a stílusváltás; stb.) alapos megvilá­gításához járult hozzá. Fónagy IvÁNnak „A költői nyelv hangtanából” című könyve 1959-ben már a modern irányzatok képviselője: elsősorban információelméleti és hang­statisztikai vizsgálódások segítségével feltárja a hangoknak, a prozódikus ele­meknek a költői nyelvben betöltött szerepét, s megoldja a hangszimbolika sokat vitatott problémáját. Hankiss ELEMÉRnek „A népdaltól az abszurd drámáig” című tanul­­mánykötetete (Bp., 1969.) már a mába visz bennünket. Hankiss az új irány­zatok külföldi irodalmának szinte bámulatos ismeretében, továbbá ritka inven­­ciózus egyéniségére támaszkodva új utakat tör: többek között a síkváltás el­méletével jobban belevilágít József Attila komplex képeibe, mint eddig bárki is tette — jóllehet eredeti célját: a vers intenzitásának megmérhetőségét nem érte el; keresi a kommunikációs törvények érvényesülését a költészetben; feltárja a kvantitatív módszerek irodalomtudománybeli felhasználásának lehe­tőségeit; stb. Miklós PÁLnak a múlt évben megjelent munkája, az „Olvasás és érte­lem” meg már arról tanúskodik, hogy lehet józan kritikával illetni mind a polgári, mind a marxista irodalomtudomány még oly modern iskoláit is. Roman Jakobson nyomán fejti ki a művek megközelítésének módjait, s eköz­ben sort kerít a mának úgyszólván minden fontos irodalomelméleti, stilisztikai kérdésére. c) Igen örvendetes, hogy se szeri, se száma a kisebb-nagyobb, elméleti vagy meghatározott szöveggel, szövegrésszel kapcsolatos stilisztikai kérdéseket vizsgáló dolgozatoknak (1. Fábián szemléjében a hangtan, a szókincs, az alaktan stilisztikája stb. cím alatt felsorolt közleményeket). Csak mutató­ban említek meg néhányat. Tompa József több cikkében (IskNym. 348 — 53;

Next