Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Kiss Endre: A gondolatjel és a vers dimenziói

301 Egyrészt terjedelmi okokból mondott le a tanulmány ezek vizsgálatáról, másrészt a sor végén levő gondolatjelek nagy része, mivel általában gramma­­tikailag „teljes” mondatokról van szó, némi tanulsággal szolgálhat az egész mondattest stilisztikai vizsgálatához is. Igazolni látszik hipotézisünket a gondolatjelek statisztikailag igen ma­gas száma is. József Attila összes verseinek 1967-es kiadásában (a töredékek és zsengék nélkül) 490 versben 309 gondolatjel található. Ez azt jelenti, hogy 1,55 versre jut egy, a fentiekben meghatározott típusú gondolatjel. Ez a szám a Hét évszázad magyar versei című kötetben található kortárs költőkénél (Illyés kivételével) jóval magasabb. Most lássunk egy példát arra, hogyan tárul fel a gondolatjel két „partján” álló két sor viszonyainak komplexitása, dimenzióinak sokféle­sége. Az alábbi elemzést, speciális „kódrendszer” segítségével, melyben min­den fontosabb vonatkozás jelölve volt, minden egyes példán elvégeztük. Egy példa is érzékeltetheti azonban, milyen jellegű feltáró munkáról van szó. Itt a „kód” megfelelő elemeit „visszafordítottuk” szavakra. Példánk a követ­kező két sor: Oh égbolt csontos tisztasága — éhen halottak fagyossága. (Zúzmara) E két sor egy azonosítás két tagját fejezi ki. Mivel megváltozik az alany: személyváltá sról beszélhetünk. Az azonosítás mindkét tagja elvont fogalom, melynek egyike természeti jellegű (égbolt), másika emberi-társa­dalmi jellegű (éhen halottak) konkrétumhoz kapcsolódik. Ez síkváltást jelent. A csontos melléknév, mely emberi (élőlény-) tulajdonság, „antropomorfi­­zálja” a természeti jellegűnek tartott első sort, ezzel előre vetíti a második sor emberi jellegét. Értékváltás is végbemegy: az égbolt (csontos) tisztasága értékmentesnek tekinthető, míg az éhenhalottak fagyossága egyértelműen nega­tív. Fellelhető a kicsi: nagy ellentét is ( égbolt-emberek). Szineszté­­z i á t jelent a felső sor vizuális, az alsó tapintásos-hőérzékeléses jellege. A második sor emellett összefoglaló, a költőre jellemző definíció-értékű összefoglalás. A második sorba belép a költő, és reprodukálódik az igen gya­kori költő :költő nélküli világ antinómiája is. Talán ez a példa is érzékelteti, milyen sokrétű, és esetenként egészen különböző kapcsolatrendszerről van szó. Ezért, amikor a költő pályafutása során a gondolatjel-használat funkcióváltásait végigkísérjük, csak a leglényege­sebb tendenciákat vehetjük figyelembe. (Másik út is nyílna a vizsgálat további folytatására: ha a különböző típusok évenkénti előfordulását kísérnénk nyo­mon, ez azonban az anyag mennyisége miatt jelen esetben nem lett volna el­végezhető.) 1922.: 81 versében 32 gondolatjel fordul elő. A gondolatjelek is erősítik ennek az évnek „retorikus” hangvételét. Kép alig fordul elő, a két leggyako­ribb viszony az ok-okozat és a magatartás(szerep-)váltakozás. Egy példa: Öreg, jámbor bolond, de jó tehén — tavaly is, most is drága borját ellett. (A jámbor tehén) 1923-ra is (45—17) még a verbális kifejezés nyomja rá bélyegét. Ritka a kép, de néhol már felidéződik a későbbi képi-metaforikus technika:

Next