Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Kiss Endre: A gondolatjel és a vers dimenziói

303 Ugyanebben az évben jött létre egy újabb struktúra, melyben a gondo­latjelek nagyobb összefüggések, „magasabb egység” létrehozásában vesznek részt; így a vers egész szerkezetét határozzák meg, nem csupán két sort kap­csolnak össze. Ilyen az Ülni, állni, ölni, halni, a Mégis elveszem, a Bődülj torony és A kert című vers. A gondolatjelekkel kialakított nagyobb egységek vizsgálata bármilyen vonzó is, itt csak jelzésszerűen foglalkozhatunk vele. Az „Ülni, állni, ölni, halni” című versben például az egymás után felsorakozó mellékmondatok kü­lönböző cselekvési lehetőségeket fejeznek ki, az e helyt használt terminológia szerint magatartásváltásokat. Ezek a kegyetlenség : jóság, értelmes : értelmet­len, cselekvő : passzív, lázadó : belenyugvó, vállaló : menekülő antinómiákkal írhatók le. Ahol a gondolatjel először megjelenik (a 13. sor után) gyakoribbá válnak a tudatos szembeállítások (együtt a vagy kötőszóval, míg előtte nem szerepelt a szövegben kötőszó). A korábbi laza egymásutánnal ellentétben a magatartáslehetőségek egymással élesen szembeállítva jelentkeznek, majd az utolsó gondolatjel után kezdődik a vers legélesebb fordulata, az előzőekből következő felismerés: az élet választásra kényszerít. (Itt a főnévi igeneveket melléknévi igenevek váltják fel.) A gondolatjel-használat mutat rá a vers hár­mas tagozódására. Az első 12 sor: lazán egymás mellé állított magatartásvál­tások, lehetőségek; második rész (13 — 29. sor): a lehetséges magatartások szembeállítása, a választás kényszerűségének lassú tudatosítása, s végül (3. rész) a felismerés tételes megfogalmazása. Ebben a versben a felismerés tudatosodása, mint folyamat fejeződik ki; ez igaz általánosabb összefüggésben is. A gondolatjel egyik eszköze, „látható” eszköze lehet a „lírai forma különös­sége” megnyilvánulásának. Lukács György ezt írja erről: „Nem az alkotó szubjektivitásnak, a visszatükrözés tükrének előtérbe-lépése alakítja ki ezt a más műfajokhoz viszonyított minőségi különbséget, hanem láthatóvá váló sajátos aktivitása, sajátos létezési módja, dinamikus szerepe magában a mű­vészi formában.” És:......a megformált valóság előttünk fejlődik úgyszólván in statu nascendi, . . .” (Művészet és társadalom. Gondolat. 1969. 372 — 3). Ennek az „in statu nascendi”-nek fontos eszköze lehet a gondolatjel. 1927.: (12—8) a „laza” kapcsolatok továbbra is uralkodóak maradnak, de megerősödik, jellemzővé válik az eddig csak szórványosan előforduló meg­lepetés, paradoxon: kinek verséért a halál öles kondérban főz babot — hejh burzsoá ! hejh proletár! — én, József Attila, itt vagyok ! (Bevezető) Egy nagyon tiszta vízcseppet dörgöljetek a szemére — harminchat éve várja már térden a kétpúpú teve. (Németh Andor) 1928-ban (37 — 36) újabb változás készülődik. Sok még a „laza” kapcso­lat képek, képes beszédrészek között, de egyre szaporodnak a magatartás- és síkváltások. Ézek a magatartásváltások még nem a költő magatartására vo­

Next