Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Balázs János: Az osztályjegyek (klasszémák) a magyar szavak jelentésszerkezetében

67 nemcsak a paradigmatikus, hanem a szintagmatikus elrendeződés síkján is jelentkezhet. Nyelvünkben ugyanis az aki vonatkozó névmás csak oly fő­mondatbeli elemekre utalhat, amelyek személyt jelölnek, az ami, amely pedig csak dolgokra vonatkozhat. Az olyan nyelvekben, amelyekben nyelvtani nem is van, a nemi kategória is gyakran csupán szintaktikai síkon realizálód­hat. b) A tulajdonnevek egységes osztályát szintén a fentiekhez hasonló módon lehet két alosztályba sorolnunk. Személynevek az olyan tulajdon­nevek, amelyekkel a ki ? kérdésre felelhetünk, vagy amelyek, szintagmatikus elrendeződésben, személyes névmások értelmezői lehetnek (én, József Attila; Laci, te), illetőleg, amelyekre az aki vonatkozó névmás utalhat, szemben a többi tulajdonnévvel, amelyekre a mi ? kérdő vagy az ami, amely vonatkozó névmások valamelyike vonatkozhat. B) A melléknevek szófaji osztályát oly klasszématikus jegy jellemzi, amelyre nyelvünkben egységesen a milyen? kérdés utal. További tagolást a milyen színű?, milyen korú?, milyen formájú?, milyen nemzetiségű?, hova való ? típusú kérdő szerkezetek tesznek lehetővé, amelyeknek jelentéstartalma ennek megfelelően szintén hüpoklasszématikus jellegű. C) Számfogalomra utaló szavaink közül egyesekre a hány?, másokra pedig a mennyi ? kérdés vonatkozhat. Az ÉrtSz. szerint ahány ? kérdő névmás akkor használatos, amikor megszámlálható személyeknek, tárgyaknak, dol­goknak vagy egységes mennyiségek részeinek száma felől érdeklődünk. Ezzel szemben a mennyi ? kérdő névmás a mértékegység nevét nem tartalmazó kérdésekben helyénvaló. Az angolban is a how many ? kérdéssel megszámlál­ható, többes számú dolog, a how much ? kérdéssel viszont a meg nem számol­ható, egyes számú dolgok felől érdeklődhetünk. így ezekben a nyelvekben a számfogalmak egységes osztályjegye (klasszémája) a szóban forgó két hüpoklasszématikus jegy alapján tagolódik kétfelé. D) A magyar igék osztályjegye elvben egységesen a mit csinál ? kérdés­sel érzékeltethető. Igéink klasszématikus jelentéstartalmát azonban többféle­képpen is tagolhatjuk a) Az angol igék egységes jelentéstani és funkcionális osztályát bizo­nyos kérdő szerkezetek segítségével legújabban (1971-ben) J. M. Anderson próbálta bizonyos alosztályokba különíteni. Ehhez hasonló tagolással a magyar igéket is lehetne csoportosítanunk. Igéink közül ugyanis azok, amelyek cselekvést fejeznek ki, jelentő mód, jelen idejű, egyes szám harmadik személyű alakjukban a mit csinál? kérdésre felelhetnek. Ezzel szemben folyamatot és történést kifejező igéink a mi történik?, mi történt vele? és más, ezekhez hasonló kérdésekre adható válaszoknak lehetnek az elemei. Más igéink, amelyek állapotot, viszonyt, létezést jelölnek, a mi a helyzet ? — féle kérdésekre adhatnak feleletet. b) Az ilyen jellegű kérdésekre felelő igék mind paradigmatikus elrende­ződésben csoportosulnak jelentéstani osztályokba. Ezzel szemben igéink szintagmatikus síkon rendeződnek a tárgyasok és tárgyatlanok alosztályaiba. Nyelvünkben a valamit vagy valakit névmási tárgyak utalnak arra a két hüpoklasszématikus jellegű s szintaktikai elrendeződésű szemantikai jegyre, amely a tárgyas igék sajátos osztályjegye (klasszémája). c) Aligha lehet kétséges, hogy azok a nagyobb kategóriák, amelyekbe az efféle kérdőszerkezetek jelentéstartalma sorolható, mind klasszématikus jellegűek. Ezeknek a számbavétele az egyes nyelvek grammatikai és lexiko­5*

Next