Jankovics Marcell: A vizuális nevelésről (Budapest, 2015)

Bevezetés

Sok köztük az alkohol, nikotin, könnyű és nehéz drog rabja.106 A szabad­ságot keresik, és rabbá válnak. (Ennyit a Hámori-féle táblázatban jelzett „irányított bal”-„szabad jobb” szembenállásról. Ez a megkülönböztetés még a politikában sem helytálló, hogy egy tréfát engedjek meg magamnak.) Sokszor vallásosak, erősen foglalkoztatja őket az érzékfeletti és a tudat­alatti. A körülöttük zajló történések csak katalizátorai, beindítói az írói folyamatnak. A forma és a lelki folyamatok megszállottái. Almaik vagy képzeletük, olvasmányaik fontosabb forrás számukra a környező valóság­nál. Ihletetten írnak. Ebbe a csoportba tartoznak jellemzően a középkori misztikusok. A fölsorolásból kitetszik, ki hova illik a két csoport közül. Természete­sen létezik átmeneti típus, és ismerek kétlelkű költő- és írónőt, aki egyszer ilyen, másszor olyan. (A magánéletében „ilyen”, ha ír, „olyan”.) És ter­mészetesen ez a megosztás a férfiköltőkre is illik, akik közül költőnőknél aránytalanul többet olvastam. Csak a példa kedvéért: ha tipikusan „jobb féltekés” prózaírót kellene mondanom, elsőre nem is nő, hanem férfi jut­na az eszembe. Külföldiben olyan műmeseírók, mint Shakespeare (1564- 1616), aki verses prózában írta színjátékait, Andersen (1805-1875), Carlo Collodi (1826-1890), Lewis Carroll (1832-1898), a rémálomíró Kafka (1883-1924), magyarban Krúdy (1878-1933). Krúdy önpusztító életmód­ja ellenére, bal féltekés írótársait megszégyenítő terjedelmű életművet írt meg, amelynek legjavára illik az álomszerű, látomásos jelző. Az irodalom után sorrendben a film kívánkozik ide. Összekötő alak­jai is vannak. A nők közül a francia Marguerite Duras (1914-1996) jut elsőként az eszembe, aki író, forgatókönyvíró volt, s témáit a ’60-as évek közepétől maga filmesítette meg. Alapesetben, de csak alapesetben a film mesemondás képek segítségével, és hiányzik belőle minden álomszerűség. (Duras ebben kivétel: életútja és művészete olyan nyitott, szabad személyi­ségről árulkodik, aki számíthatott a jobb féltekéjére.) Különösen igaz ez a dokumentumfilmekre. Általános vélemény szerint a film sikere elsősorban 106 A Nyugat nagy első nemzedékének tagjai kevés kivétellel mind korán távoztak az élők sorából. Kaffka Margitot a spanyolnátha vitte el, Adynak az alkohol lett a végzete, Babits és Kosztolányi cigaretta okozta rákban haltak meg, Csáth a morfium miatt ölte meg a feleségét és saját magát, Osváth Ernő magánéleti válsága miatt vetett önkezével véget életének, Tóth Árpáddal a tüdőbaj végzett. A józan (abb) életűek is, mint Karinthy, Som­lyó Zoltán, Móricz, viszonylag fiatalon hunytak el. A nem nyugatos költők közül is sokan mentek el fiatalon, így a halálvágytól fertőzött Juhász Gyula, aztán Reményik Sándor és Remenyik Zsigmond, utóbb Pilinszky és Nagy László. József Attila szárszói öngyilkosságával, vagy annak tekintett balesetével a közelmúltig adott rossz példát szintén hasadt lelkű kö­vetőinek. József Attila akkor is hasadt személyiségű emberként halt meg, ha a vonat „csak úgy” elgázolta. A munkatáborban halálát lelt Radnóti, Szerb Antal első hallásra nem illik közéjük, ám gondoljunk bele: barátaik mindkettejüket meg tudták volna menteni, de ők ­­jobb féltekés „irracionalitással” - vállalták a sorsukat. ♦ 80 ♦

Next