Jékel Pál: Ady Endre összes költői műveinek fonémastatisztikája (Budapest, 1974)

I. Technikai megjegyzések a kötetről

"vektor" feliratú oszlop értékei az alább, a C) pont alatt tárgyalandó távolság­listák megalkotásához szükségesek. Ezek a számok a fonémák megoszlását a konkrét ciklus nagyságától független (normalizált) módon tükröző adatok, e funkciójukat tekintve tehát hasonlítanak a százalékos adatokra. (A százalék funkciója is az, hogy a fonémák megoszlását a konkrét ciklus nagyságától füg­getlenül reprezentálja.) Fontos végül megjegyezni, hogy mind ezeken a táblázatokon, mind a (iii) alatt tárgyalandókon, két idegen jel van: a [ahosszú i helyett és a_ (aláhú­zás) a hosszú ü helyett. Csak a betűkar kicserélésén múlik, hogy a megfe­lelő lyukkombinációnak (ez a tartalmi, lényegi oldal) e két esetben is a szoká­sos magyar helyesírási jelek feleljenek meg. (iii) A csökkenő gyakoriság szerinti mutató. - Minden párat­lan oldalon találunk egy-egy ilyen listát. Az egyes oszlopok értelme: a sor­szám megmutatja, hogy a 66 szóba jöhető elem közül az illető elem előfor­dulási számát tekintve hányadik volt az adott szövegben. (A leggyakrabban pél­dául az e az 1. sorszámú, de nem egy esetben éppen az a 1-es és az e a 2-es stb.) Ezt követően a "hang" oszlop olyan értelmű, mint a (ii) alatt.Meg­jegyzendő csupán, hogy helykímélés céljából itt már sem sorszám szerint, sem másként nem soroljuk fel azokat a fonémákat, amelyek az adott szövegen belül nulla darabbal voltak képviselve, vagyis amelyekből nem volt egy sem.- A "db", illetőleg a "% " feliratú oszlop természetesen ugyanaz, mint a pá­ros oldalon volt. Külön magyarázatra szorul viszont a "szumma db" és az ennek megfelelő "szumma % " feliratú két oszlop. Az előzőben mindig összeadjuk az addigia­kat, az utóbbiban ezen összeg százalékát képezzük az összes fonémához. Ez az "összeadjuk az addigiakat" azt jelenti, hogy előbb vesszük az 1-es sorszá­mú, tehát leggyakoribb elemet - ha rögtön az elején, a teljes Adynál maradunk, a 3. lapról leolvashatóan ez az e a maga 55383-as darabszámával, ez önma­gában 55383. A 2. alatt viszont már hozzáadjuk a 2. sorszám alatt szereplő a 50132-es darabszámát: az 105515, vagy az egész 19,09 %-a; azután a 3-as sorszámú darabszámát adjuk ehhez hozzá - és így tovább, egészen a legrit­kább fonémákig, melyekkel együtt az egész végül kiadja az 552788-at, vagyis az egész 100,00 %-át. - Ennek a listának részben az az értelme és haszna, hogy a sorszámból világossá válik: az adott szövegen belül melyik a leggya­koribb fonéma, melyik az ezt követő stb. Az egyes szövegek között összeha­sonlítást végezhetünk azon az alapon, hogy egy adott fonéma, például az a vagy az e mikor 1-es, mikor 2-es sorszámú, mikor kerül esetleg hátrébb. Másrészt e lista értelme éppen a "szumma db" és "szumma % " oszlopokban, a kumulált abszolút és százalékos értékek oszlopában van. Ezekből ugyanis közvetlenül leolvasható, hogy a legelső, az első két, az első három stb. fo­néma az egész szöveg hány százalékát tette ki. Hadd adjunk Ízelítőt ezen osz­lopok hasznából már itt. Belőlük derül ki például egészen közvetlenül, hogy a) Gulyás Pál, József Attila, Juhász Ferenc érezhetően mélyhangúbb, mint Ady (nálunk ui. majdnem mindig az a és nem az e az 1-es sorszámú-, a töb­bi magánhangzó esetében is többször előbb jön a mély, ezután a magasabb); hogy b) ha "zengőségen" a magánhangzók, a zöngés mássalhangzók és az ún. 18

Next